Hej!

Håller på att byta ut lampan på min terrass och blev lite fundersam över färgkodningen på ledarna. Som ni ser på bilden är den gul/gröna jordanslutningen, den blåa är neutralledaren (nollan), men inte brukar väl fasledaren vara grön? För visst måste det väl vara fasledaren som är grön i bild? Foto 2015-03-07 12 03 11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni sett liknande tidigare? (Huset är byggt 1988).

Tack på förhand!
Jocke
 
O
Inte ovanligt att tändtråden är grön i gamla installationer. Tändtråden är en bruten fasledare, det vill säga en sladd som går från strömbrytaren till lampan. Idag undviker man grön på grund av sammanblandningsrisken med gul/grön. Det kan till och med vara så att den är blivit förbjuden för nyinstallation men det låter jag vara osagt. Svart, vit, grå och orange är de färger jag fått för mig används nu för tiden.
 
Joakimwiljelöf skrev:
Har ni sett liknande tidigare? (Huset är byggt 1988).
Ja, vi har sett samtliga färger här :)

1988 låter rimligt. Jag har en notering om att grön, gul (och röd?) togs "ur bruk" någon gång där. Det finns standarder för färgmärkning, det är bara det att man måste veta vilken årgång av standarden installationen är utförd efter...
 
Okej, tack för bra och utförliga svar! :)
 
Betyder det att gul och grön ska undvikas som tandtråd generellt där man har gulgrön jord?
 
De färgerna finns inte längre sen lång tid tillbaks just pga förväxlingsrisken. På samma sätt ska man inte blanda in röd som numera finns igen i en gammal installation där röd hade diverse funktioner och under en tid 1960-70 föreskrivet som skyddsjord. Vid nyanläggning passar däremot röd in utmärkt som en extra färgkodning.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
myrstack skrev:
Betyder det att gul och grön ska undvikas som tandtråd generellt där man har gulgrön jord?
Det får ju vara en brutal lucka mellan tänderna för att FK 1.5 oavsett färg skall användas som tandtråd....
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Det får ju vara en brutal lucka mellan tänderna för att FK 1.5 oavsett färg skall användas som tandtråd....
Jo, men jag är rätt säker på att det ibland har använts.


Thore-Skogman_Nationaldag-988x555~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Granngubben och 1 till
  • Laddar…
Djefla iOS autorättning men jag bjuder på den :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.