Vi har hittat en fin grön (Verde heter den) Slamfärg från Falu Rödfärg (Stora Enso) och tänkte höra om det är någon här som använt denna kulören och om resultatet blev bra?

Känner någon till om det finns andra tillverkare av slamfärger som inte bara gör falurött dvs. den gröna vi hittat?

Brukar det finnas andra kulörer än rött på den vanliga färghandeln?

Säljs Stora Ensos färger även i färghandeln eller går det bara beställa direkt från dem?

Många frågor blev det! :)
 
Den gröna (Verde) består av Falu Ockra och Falu Svart. Tydligen något som en brasiliansk representant kom på för några år sedan.
Jag har själv inte hittat någon annan än Stora Enso själva som säljer deras färg. Kollade med Flügger (där jag brukar handla) och de köper sin från Teknos.
 
Man kan beställa färgen på www.falurodfarg.com.
Där har de även en ny tjänst som heter "röda torget" dit man kan skicka in bilder på sitt hus målade med Falu rödfärgs färger så att andra kan se hur resultatet blev. Ännu finns inga bilder på hus målade med Verde, jag kollade precis men det kan vara en hemsida att bevaka om man vill se hur färgerna ser ut i verkligheten. Jag tittar på hemsidan titt som tätt eftersom jag vill se hus målade i svart eller gråsvart men ingen lycka hittills.
 
Apex skrev:
Din källor är felinformerade Johan.
Flügger tar numera sin faluröda med linolja från Göranssons. Alla andra kulörer tar dom från stora enso.
Ok. Det var Flügger i Bollebygd som informerade mig. De kan ju ha fel..eller var dåligt uppdaterade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.