Hej
När vi köpte huset fanns ett vattenfilter installerat för att höja PH värdet (6.1) och hantera aggresiv kolsyra, detta skedde med ett medele som hette "Akdolit gran". Den tidigare ägaren hade problem med filtret trots backspolning, så flödet av vattnet var "VÄLDIGT" lågt han hade bytt ut massan i filtret ett flertal gånger men tyvärr stelnad massan ändå. Efter att vi köpt huset övertog vi även problemet med vattenfiltret. Vi fick dessutom ofta stopp i kranar pga att massan vandrade ut i rören.
Vi tog då ett nytt vattenprov i brunnen och PH-värdet var då 7.0 och det fanns inga direkta problem enligtprotokollet. Alkalinet HC03 är tydligen för lågt = 32 bör överstiga 60.
Så vi kopplade ur det dåliga filtret och har nu kört så 3 år.
Vi har från och till en grön beläggning i bad, dusch och handfat.
Men betydligt bättre tryck i vattnet och inget skit i kranarna.

Så frågan är om det är någon som har ett BRA filter som fungerar, vi letar inte efter ett billigt som fungerar någorlunda, utan ett bra som alltid fungerar och automatiskt.
 
Nu var ju frågan om någon har EGEN erfarenhet av ett bra filter som löser problemet med grön beläggning.
 
Kan rekommendera Aqua Expert kanske inte de billigaste alternativen men har hittills inte haft problem med några av dom och framför allt, dom fungerar.
 
DaA skrev:
Kan rekommendera Aqua Expert kanske inte de billigaste alternativen men har hittills inte haft problem med några av dom och framför allt, dom fungerar.
Har du en själv ? eller installerar du ?
 
Skyldig till båda :) Har ett filter själv samt mina föräldrar har ett och jag installerar ett par varje år.
 
hur mycket vatten tar ni om dagen?
Tar ni väldigt lite kan ni köra på ett uppströms avsyrningsfilter som ständigt lyfter massan. Det är ingen höjdare
att ni nu fräter upp era kopparledningar pga aggressivt vatten.
 
Vi är två personer, hur mycket vatten det innebär vet jag inte.
Men det var ingen höjdare med ett filter som halverade vattentrycket i kranarna heller.
30 minuter att fylla badkaret..
 
Jag hade satt ett uppströms avsyrningfilter. Tryckförlusten är avsevärt lägre än ett nedströms, det du hade.
Fördelen är att tar ni en del vatten, när ni väl öppnar kranen, kan uppströmsfilter sättas efter hydrofor/hydropress då massan alltid reser sig av vattnet. Aktiv massa är magnodol
 
vi hade tidigare ett filter med motströmsprincipen vad motsvara det på "ditt språk" ? och vi hade magnodol.
Och filtret satt efter pumpen.
 
Blir lite konfunderad då du tidigare sa att du backspolade filtret. Då är det av typen nedström.
Ett uppströms kommer med toppdysa för att förhindra att massan följer med ut i systemet.

Vad ger din pump?
 
Jag är inte så hemma på allt detta men om vi tar det från början så har de två tidigare ägarna av huset haft problem med vattenfiltret som var ett Avsyrningsfilter från Vattenteknik UE-30 och inkopplat av en VVS-kille så jag hoppas att det var rärr inkopplat.
Vi har en aldeles ny pumpautomat AQUA JET 82M-24 max kapacitet 60 l/min den gamla gick sönder i vintras.
 
nu pumpar jag dig på ännu mer info men du skulle behöva ta reda på vilken pumpkapacitet du har innan filtret och utefter det kan man dimensionera rätt filter.
Det filtret du har e-30 är uppåt 13" i diameter och kräver ca 35l/min för att inte sätta igen. Sådan kapacitet tror jag inte du har.
Eftersom du kör på en pumpautomat behöver du ha ett väldigt litet uppströmsfilter för att massan ska kunna resas när du öppnar din kran.
 
?
Jag har ju inget filter, jag har ju bara en pumpautomat ?
Vi har ju kopplat ut detta pga av alla problem som jag skrev i början
 
Ja uppenbarligen va filtret på tok för stort för pumpen varpå det bakade igen.
Än en gång, kapaciteten du får ut där filtret ska stå är avgörande för vilket filter du ska ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.