Någon som har en aning om vad detta kan vara för en läbbig spindel? Aldrig sett denna art förut. Neongrön, riktigt självlysande...
Den är ca. 2,5cm lång, snabb som en rackare och "gick till attack".
Vi har en massa stora, svarta, feta spindlar i vår krypgrund. Dessa har dock ett betydligt lugnare beteende.

http://medlem.spray.se/landvetter/Spindel.jpg
 
http://www.desertmuseum.org/books/nhsd_greenlynx_spider.html

Jag blev lite nyfiken och surfade lite. Begreppet "trapdoor spider" kom upp - det är en spindel som inte bygger nät för att fånga sitt byte, utan den springer ikapp bytet och äter upp det.....

Jag skulle slå ihjäl den där illa kvickt..... :)
 
Hmm, verkar inget vidare det här?!
Hittade en inomhus precis (något större) *splat*
Den första var vid komposten när jag klippte gräset tidigare i kväll :-/
 
Hmmm ring Anticimex ? :D
Skoja vilka problem man hade haft om frun träffat på en sådan.
Nehe skämt åsido du måste prata med Anticimex då denna varianten av spindel inte normalt skall träffas på i Sverige ?!?.
 
Sååå, då var det nog löst!! Sökte runt lite på naturhistoriska och hitta en spindel som såg lik ut. Skickade en fråga till sektionen för entomologi och svaret blev:

"Din bild visar helt riktigt en hona av arten Micrommata virescens (svenskt namn: 'grön bladspindel').
Det är en ganska vanlig art i Sverige, helt ofarlig. Exemplar som träffats på inomhus har kommit in
av misstag (t.ex. följt med växter som man tagit in)."

Hmm, ganska vanlig?? Jag har då aldrig sett något liknande!!
 
Coolt, sådana spindlar trodde man inte fanns naturligt i sverige.
 
Inte det svaret jag ville ha ! :)
F_n om hon får se en sådan........
Skönt med "helt ofarlig" iallafall
 
Jag har sett en sådan spindel, stor och illgrön, för länge sedan (jag var 12 år), skulle precis till att lyfta något från marken och den rusade över handen. Man kan få hjärtinfarkt över mindre! Har dock inte vetat vad det var för något förrän nu, så det var kul att få reda på vad det var.

/ama
 
Hehe, ja, de kan verkligen vara skrämmande och framförallt snabba!! "Gumman" var väl någorlunda lugn i går kväll, värre med ungarna... De såg spindlar överallt, t.o.m. i sömnen :-/
 
Ulan,

Den du fann inomhus (edit: "Splat"), sprang du ikapp den och käkade upp den? Jag menar - för att ge igen med egen medicin så att säga...

/Gladestone
 
Gladestone skrev:
Ulan,

Den du fann inomhus (edit: "Splat"), sprang du ikapp den och käkade upp den? Jag menar - för att ge igen med egen medicin så att säga...

/Gladestone
Nej, jag lät den dyka ut från fönstret... rakt ned i en liten vattenpöl som råkade ligga på altanen. Den sprang glad i hågen vidare, ned mellan springorna i altanen!
 
Oj, nu fick jag också min första inomhus-encounter med en grön bladspindel. De är verkligen snabba. Som tur var sprang den raka vägen ut när jag öppnade ytterdörren, så jag behövde inte hamna i någon obehaglig situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.