Hej,

Vad bör jag använda för att fylla i? Ska jag använda grovbetong och sedan EPS-cement eller bara EPS? Behöver jag även armering?
 
  • Rörmokeriarbete under golv, nya avloppsrör, grävning inne i hus, verktyg och skor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är platta på mark bör det räcka bra med betong.
 
Hade du armering i plattan innan? Är väl ingen nackdel att borra in några stycken järn.
 
Yes det var armering
 
F fribygg skrev:
Om det är platta på mark bör det räcka bra med betong.
Eps eller grobbetong?
 
Grovbetong och borra in armering för att minimera risken till sprickor. Brukar inte vara nackdel att köra med primer.
 
  • Gilla
rezatak
  • Laddar…
AXS
Skulle absolut gå på EPS eller liknande, mycket snabbare härdtid/torktid. Inte bra om du vill sätta tätskikt direkt efter du gjutit grovbetong. Det fick iaf jag höra när det var stambyte.

EPS är ju även trevligare att jobba med.

Men du ska på med ett lager flytspackel som topp gissar jag? Svårt att avgöra hur mycket som går åt, men blir det lite för lite kan du fylla upp med spackel.
 
  • Gilla
rezatak
  • Laddar…
Eps skall beläggas inom några dagar med flytspackel eller liknande
 
  • Gilla
rezatak
  • Laddar…
rezatak rezatak skrev:
Eps eller grobbetong?
Jag skulle välja vanlig betong av kostnadsskäl, om du väljer grovbetong, finbetong eller blandar grus och cement själv spelar nog inte nån större roll om det är en enkel platta på mark i ett vanligt bostadshus.
 
  • Gilla
rezatak
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle välja vanlig betong av kostnadsskäl, om du väljer grovbetong, finbetong eller blandar grus och cement själv spelar nog inte nån större roll om det är en enkel platta på mark i ett vanligt bostadshus.
Hur länge är torktiden?
Menar du , Grobbetong sen flytspackel?
 
rezatak rezatak skrev:
Hur länge är torktiden?
Menar du , Grobbetong sen flytspackel?
Om du är duktig på att gjuta kanske du klarar dig utan flytspackel, det går ju att gjuta med finbetong och sen spackla upp fallen.

Torktiden står på påsen skulle jag säga, har du bråttom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.