Våra runda, 200 mm i diameter, grindstolpar har ruttnat bort och måste ersättas. Hur gör jag?

Kan jag fälla ett träd och låta det torka och det får bli stolpe?

Ska det barkas och vilket slags träd är bäst?

Finns det någon som kan något om detta?
 
Att torka trä är svårt att få riktigt bra om man inte kan det. Trät kan exempelvis spricka. Finns inte dimensionen att få tag på hos en välsorterad trävaruhandel? Ett annat alternativ kan vara att vända sig till en snickare för att få stolparna svarvade. Kom hur som helst ihåg att behandla ordentligt med olja innan du monterar stolparna.
 
Om det ska barkas måste ju du avgöra såvida du inte tänkte på torkningsprocessen. En fura funkar nog utmärkt, har du skog så kan du ju även fälla den, det du vill åt är kärnan och att den ska vara så stor som möjligt, sök därför efter en gammal tall med "hög" krona och grov bark. Det där är visserligen en vetenskap, både torkning och att se ut rätt tall. Men du ska fälla den i januari februari, närhelst den torraste perioden infinner sig. Sedan kan du randbarka den på så sätt kommer den inte att spricka lika lätt, låt den sedan ligga till april/maj efter det barkar du bort all ytved så att helst bara kärndelen är kvar, ställ sedan ner botten i en hink med olja och låt stå en vecka, klart.
 
W
Ställ den i en hink med tjära/linolja samt terpentin (typ roslagsmahogney). Det brukar bönder göra med sina gärdsgårds stolpar. Det håller bättre än tryckt.
 
Tackar för de fina tipsen.
Är tall bäst eller kan björk vara bättre?
 
hultet skrev:
Tackar för de fina tipsen.
Är tall bäst eller kan björk vara bättre?
Den björken man har utomhus eldar man med för det duger inte till annat. Björk är OK till snickerier och möbler inomhus.

Det finns tyvärr ingen skyddande och impregnerande kåda i björken. Tallens kärnved är mycket bättre. Ekstolpar klarar sej också en bra lång tid med skydd av garvsyran som eken innehåller. Också eneved har lång hållbarhet i marken, har jag hört, men svårt att hitta lämplig tjocklek för en grindstolpe.
Alla träsorter ruttnar när dom grävs ner i marken. Man kan förlänga livet på stolparna genom att fästa dom över mark till en nergrävd stolphållare av betong ....
gaia
 
Varför inte grindstolpar i vanlig granit? ...
 
billy_baver>> Säkert hållbara, men går inte ihop med gärsgår`n.

Ser borttagna kraftledningsstolpar ligger här och där när V-fall gräver ner ledningar, kanske de är bra?
 
hultet skrev:
billy_baver>> Säkert hållbara, men går inte ihop med gärsgår`n.

Ser borttagna kraftledningsstolpar ligger här och där när V-fall gräver ner ledningar, kanske de är bra?
Stolparna håller säkert en 30-40 år till om du kapar bort den nedersta delen...
Däremot är väl inte krosot det mest hälsosamma ämnet då det är cancerframkallande. Står lite om ett ev. kommande
förbud nedan:
<url>http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=721043</url>

Jag har dock själv några stolpar liggandes som jag nog kommer att använda som grindstolpar när jag kommer ner till
det nedprioriterade projektet..
 
I
hultet skrev:
Våra runda, 200 mm i diameter, grindstolpar har ruttnat bort och måste ersättas. Hur gör jag?

Kan jag fälla ett träd och låta det torka och det får bli stolpe?

Ska det barkas och vilket slags träd är bäst?

Finns det någon som kan något om detta?

Du skriver inget om vad dessa grindstolpar är till för. Är det en grind till gårdsplan eller en villa? Kanske till en beteshage? Är det enkel eller dubbelgrind? Hur bred är grinden eller hålet?

Grindstolpar av trä är inte världens bästa materialval. Spelar utseendet inte någon större roll (beteshage eller gårdsplan vid lantgård) duger en begagnad telefonstolpe bra. Den är redan impregnerad med kreosot. (Men den är inte miljövänlig.) Och då får du räkna med att göra om det/byta ut dem efter X antal år, där X kan vara allt från 2-3 till 10-15 år beroende på vad du fått tag i för telefonstolpar.

Att fälla en gran/fura och av den svarva till grindstolpar är inget bra recept för att den ska hålla, oavsett hur väl den impregneras. Den kommer utan tvivel att spricka runt om när ytveden torkar samman och i sprickorna går regnvatten in, som sen fryser till is och spränger upp virket.

Bäst är att bygga en stolpe av uppsågade virkesdimensioner, vändlimma samman dem och sen svarva till ämne till grindstolpar. Då spricker de inte i.a.f.

Eller oxå bygger ni en grindstolpe av reglar till ett rör, som är vändlimmade samman. Även den kan behöva svarvas i slutändan. (Man bygger t.o.m. vattenledningar av sådana. Se Boxholms rör. Även fartygsmaster av trä till segelfartygen byggdes på detta sätt.)

Betr. ytbehandling skulle jag rekommendera att du använder en gasolbrännare eller öppen eld och kolar trävirket på den del som ska vara under mark och en bit ovanför. (Gärna hela stolpen. Då tätar du till fibrerna.) Sen stryker med trätjära på den nedre delen och linoljemålar det som är ovan mark.
______________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.