L
Hej,

Håller på och planerar för grindstolpar, varpå där ska hänga en relatvit tung smidesgrind på 5m.
Vill bygga stolparna så REJÄLT det bara går.

Vet att många rekommenderar att man ska gjuta ett ordentligt betongfundament, varpå man senare bygger upp sina stolpar ifrån.

Jag oroas dock över att min breda grind (totalt 5m, dvs 2.5m/blad) kommer över tid påverka grindstolparna.
Det känns som att oavsett (nästan) hur grova fundament man gör så kommer grindstolparana över tid börja luta innåt?

Min tanke för att kringgå detta problem är att gjuta en betongbalk som kopplar samman fundamenten för respektive stolpe.
Denna betongbalk är tänk att vara dold under vägbanan.
I min värld borde denna konstruktion vara mycket mer robust i lång loppet, samt att det bör rimligtvis inte behöver gå åt så mycket extra betong.
Rimligtvis behöver jag inte gjuta fundamenten så djupa som det annars hade krävts om jag inte hade en betongbalk i mitten.

Jag tänker mig att fundamentet för pelarna är 600x600mm stora, samt 500mm djupa.
Från dessa fundament gjuter jag sedan en betongbalk som är 300mm djup och drygt 200mm bred.
Såldees ligger betongbalken 100mm under marknivå.

Vad tror Ni om denna lösning?

Vänligen se bifogade bilder för förtydligande.
 
  • 3D-visualisering av ett förslag till grindstolpfundament med dold betongbalk, person står bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning som visar betongfundament för grindstolpar kopplade med en betongbalk under marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en grindöppning på 5 meter med robusta stolpar och en gömd betongbalk under marknivån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
L
Ingen som tyckte detta var en vettig ide alltså?
 
Jag tycker att det låter som en bra idé (eller en fungerande idé i vilket fall). 100mm under marknivå låter lite, men jag har å andra sidan inte kompetensen att avgöra det :cool:
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
L
S Strontus skrev:
Jag tycker att det låter som en bra idé (eller en fungerande idé i vilket fall). 100mm under marknivå låter lite, men jag har å andra sidan inte kompetensen att avgöra det :cool:
tack,

Jag provar denna konstruktionen.
Har däremot lagt betongbalken 200mm under vägbanan, och bör räcka.
 
Idéen är lika som jag har funderat på många gånger hemma. Min enda tveksamt är om tjälen skjuter upp balken så båda stolparna sen lutar. Men det borde lösas av tillräckligt djup och bra dränering.
 
Du har nästan lika mycket betong i balken som i båda fundamentet ihop. Dubblar du mängden betong i varje fundament och procentar rimligt mycket extra får du rejält stora fundament och slipper dessutom fundera på kostnaden för armering.
Bara för att fundamentet är större behöver du inte gräva så mycket mer. Det blir antagligen mindre än för balken och du slipper ha en bit av infarten som har betong under sig jämfört med resten.
Om du ska göra fyrkantiga fundament så vrid dem 45 grader med ett hörn mot grindarna.
 
Tycker att det känns som en väldigt smart lösning!
Tror dock inte att du sparar betong, men du får en stabilare konstruktion med tanke på de vida grindarna.

Jag hade dock gjort balken lite högre.
Säg 400x160 med två 12mm armeringsjärn 5cm från botten.
 
L
Tack för Era inputs.
Tjälskjutningen är jag inte så orolig för då hela infarten är byggd med bergkross 0-32 och toppat med 0-16 som slitlager. Infarten dränerar vatten väldigt bra så är inte så orolig att fundamentet ska påverkas nämnvärt av tjälskjutning...

Tanken att grävare djupare och fylla på med mer betong har också slagit mig, men det känns ändå som om pelarna med tiden kommer ge vika oavsett.
Med tanke på att jag ska ha en relatvit tung metallgrind hängandes i varje grindstolpe känns betongbalken nästn obligatorisk i mitt fall.
Priset är en ikkefråga i detta projekt. Vad som är av yttersta vikt är att pelarna förbli 100% raka över tid. Frågan är bara vilken metod som är smidigast att anamma.... :)

Jag gör det gärna lite överdimentionerat så slipper jag oroa mig, eller bygga om pelarna i framtiden. :)

Just nu har jag planerat för en balk på 30cm x 30cm som går mellan fundamenten som är 60cm x 60cm x 60cm.
Good enought?
 
Karrock
Det viktiga i sammanhanget är nog att armeringen i nederkant av balken är kontinuerlig in i pelarna, så att dragen sida av konstruktionen håller ihop över tid.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
L
Karrock Karrock skrev:
Det viktiga i sammanhanget är nog att armeringen i nederkant av balken är kontinuerlig in i pelarna, så att dragen sida av konstruktionen håller ihop över tid.
Ja, det är kritiskt.
Tänker mig ngt sånt här...
 
  • 3D-modell av vit bil vid dekorerat smidesstaket med belysningsstolpe och markerad grundkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
Det är höjden på "balken" som effektivast kommer att förhindra att pelarna lutar inåt.
 
  • Gilla
LillaNorrviken och 1 till
  • Laddar…
L
U Uffe_xx skrev:
När jag läste om trådskaparen ide om grindstolpar med dold balk under vägbanan så kom jag direkt och tänka på en gammal tråd i forumet (inlägg 10)
[länk]
Haha! 11tons installation!?

Bara för det ska jag bygga en som vägde 12ton!
 
  • Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Hur tunga grindar är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.