Finns färdiga sektioner att skruva ihop på COOP som ser ut som de kryssgrindar du tittat på men till ett mycket trevligare pris. Finns både i tryckat och obehandlat att måla själv. I alla fall i Karlstad ;D
 
Charlie - jag klippte ut en artikel för ett par år sedan och gömde den väl ::) någonstans ... bland alla byggahuspapper ... om du inte har bråttom dyker den nog upp igen. Den handlade om någon här i Skåne som handtillverkar grindar på beställning. Mitt minne säger mig dock att priset inte låg lägre än Skånskagrindar.
 
Charlie skrev:
Du får gärna leta efter den Yonna. Som vanligt brukar det vara ganska lång tid mellan idé och genomförande i mina projekt  ;D
:-? Andra omgången flyttgods kommer efter den 20onde ... och nya huset är redan fullt dvs jag vill inte ha in något mer här bortsett från 40 hyllmeter böcker som jag under mellanboendetiden saknat vansinnigt.

Men min fd granne i Malmö byggde själv gedigna grindar i 'gammalt' manér och det blev ursnyggt. Jag kommer ihåg att han påpekade att det gäller att finna riktigt finsnickerivirke för att få gott resultat - att finna sådant virke är inte lätt.

Jag ska djupdyka i Schurgaardskartongerna när bohaget kommer. Eftersom mitt eget hus inte längre är intressant när det gäller trägrindar faller det projektet. Jag behöver strikta, moderna järngrindar som passar mitt hus.
 
Det räcker inte att beställa en snygg grind. Den måste också hänga i något, och gärna överleva ett stort antal år. Grindar tar massor av stryk, och största kostnaden är ofta all framtida skötsel. Åtminstone med trägrind.

Precis som med allt annat lönar det sig att vara grundlig. Dränera ordentligt för grindstolparna, och grundlägg frostfritt och fint. Slarva inte med grundmålning, och välj helst rostfria beslag.

Fundera dessutom på stöldrisken! Har ni stor tomt och bor ensligt bör grindarna vara monterade så att en "spekulant" åtminstone måste använda verktyg. Lås Därför fast grindar i stolpe! En trägrind är så lätt att en ensam tjuv på 30 sekunder enkelt lyft den av sina krokar och lastat den på släpkärran.
 
Charlie skrev:
Du får gärna leta efter den Yonna. Som vanligt brukar det vara ganska lång tid mellan idé och genomförande i mina projekt  ;D
Hej Charlie! Nu har jag funnit artikeln jag tidigare letade efter. Det var en Sydsvenskanartikel från 4 augusti -04. Marlene har hänvisat till den mest intressanta - jag saxar från artikeln: "Anders Wihlborg i Helsingborg har hittat sin egen nisch. Han designar och tillverkar grindar i oljad ek bredvid studierna i industridesign vid LTH"

Vidare i artikeln hänvisar man till Michael och Carola Jungeby som driver familjeföretaget Skånska Grindar i Reslöv utanför Marieholm som du redan funnit själv. Den tredje grindtillverkaren är Thomas Sjöstedt http://www.thomas-hantverk.com som också har nämnts tidigare i tråden.

Alltså inga nya tillverkare för dig men samtliga nämnda tillverkare tycks vara av det seriösare slaget. Jag själv söker fortfarande efter järngrindstillverkare som kan matcha mitt moderna hus ...
 
Jag köpte precis en uppsättning grindar från Olle Olsson som jag tyckte var prisvärda. :)

http://www.grindar.nu/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.