Hej!

Någon som har ett bra tips om vart man kan köpa grindgaller runt en öppen spis/kamin som säkerhet för små barn, så att dom inte bränner sig? jag har hittat ett på Babyproffsen, nån som vet nåt annat ställe? eller hur har ni löst det? Min lilla tjej är ett år gammal o väldigt nyfiken som man ska vara, men vill inte att hon ska lära sig den hårda vägen..
 
Är det bara en tillfällig lösning och det inte spelar någon roll om det är "vackert"? Då kan du använda kompostgaller. Har inte testat det på småbarn men det funkar på hundvalpar.
 
Vår stora kille var 1,5 när vi blev med täljstenskamin, och lilla killen är född i det huset. Ingen av dem har bränt sig, och då har vi inte haft något galler för. Det är så mycket strålningsvärme från kaminen när man eldar att de inte kommit i närheten utan backat med knappa metern kvar fram till kaminen.

/alacs
 
Kompostgaller fungerar bara för hundar, barn flyttar dessa galler alltför lätt! (hundar tycker ofta att kompostgaller är lite läskiga, så därför försöker de inte flytta dem).

Vi har två småbarn (4 och 2 år), de är uppvuxna med en braskamin utan galler framför. Det har aldrig varit några problem, det blir som sagt för varmt innan man ens kommer för nära. Sedan får man också "skrämma" dem lite och tydligt berätta och visa hur varmt det faktiskt är.

Lycka till!
:)
 
Jag har också varit inne på att det ändå är så varmt framför att hon kommer nog inte vilja vara i närheten av den, men det är frugan som bara måste få ett galler framför ;)
Jag tror ju att om hon får stå i närheten av den ett par gånger så märker hon nog att man leker inte i närheten av kaminen.
 
Våra barn är uppfödda med en ständigt varm kamin centralt i huset. 1 olycka har hänt och då var den äldsta dottern lite större (7år). Hon råkade snubbla till och sätta handflatan på kaminen. :'(. Mycket tårar,kylgel och några rejäla brännblåsor.
Men som sagt var det var en olycka som lika gärna hade kunnat hända mig. Jag tror att barn aktar sig när de känner att det är varmt.(Fast många förmaningar om den varma kaminen har det ju förstås varit. :))
 
2 barn på nu 3½ och 2... aldrig haft nån olycka... var också nojjig i början, men visade sig att de faktiskt tänker då värme strålar ;D
 
Det står vilka man kan vända dig till längst ner på skylten :D

20-511.gif
 
Jag gjorde ett själv :cool:

skydd.JPG

Är dock bortplockat nu pga lillpöjken är över 1,5 år nu

/P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.