Hej.

Jag skall montera grind som är ca 1.75m lång och 1.5m hög på betongstolpe.

Tanken är att använda mig av gångjärnstappar enligt bild. Min tanke är att borra hål och använda mig av ankarmassa för att få fast gångjärnstapparna i stolpen.

Håldiametern i fästena är 7mm.

Vad bör man ha för längd på bulten? Räcker 7mm tjocklek eller bör jag borra upp och använda mig av 10-12mm?

Tacksam för input!
 
  • Svart gångjärnstapp för montering, visas mot en vit bakgrund. Håldiametern i fästplattan är 7mm och har totalt fyra skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4st 7mm i betong är mycket. Det kommer hålla för flera 100 kg om det är rätt monterat! Skruven kommer aldrig gå av , det är i så fall att det med tiden skakar loss. Det är ju det som är problemet med grindar, att varje gång den slängs igen så blir det en ordentlig påfrestning i fästet....
Du vinner inget på att gå upp till 10mm tror jag i alla fall.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
4st 7mm i betong är mycket. Det kommer hålla för flera 100 kg om det är rätt monterat! Skruven kommer aldrig gå av , det är i så fall att det med tiden skakar loss. Det är ju det som är problemet med grindar, att varje gång den slängs igen så blir det en ordentlig påfrestning i fästet....
Du vinner inget på att gå upp till 10mm tror jag i alla fall.
Tack för inputen :)

Vad tror du är lämplig längd på skruv/bult?
 
T topmount skrev:
Stor tung grind hade velat ha ett annat beslag så som det här (galvade beslag håller längre)
[länk]
Att tilläggas, grinden kommer ha ett stödhjul som avlastar lite av vikten.
 
J Jakob Svärd skrev:
Tack för inputen :)

Vad tror du är lämplig längd på skruv/bult?
Jag hade varit helt trygg med 10cm och ankarmassa som du tänkt. Alternativt såna där skruvar för betong, expander heter det.

Detta förutsätter att det är riktig betong, inte lättbetong.

Tillägg: expander tror jag mest på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.