Har tagit över en fastighet med en grind byggd enligt svenskt träs byggbeskrivning "Grind med krysspjälor".

Den är inte speciellt gammal men håller redan på att ruttna bort. Vatten har ffa trängt i alla halvt-i-halvt, trots att den verkar vara hyffsat välunderhållen vad gäller färg och dessutom står i ett relativt skyddat läge.

Vi tycker om utseendet men jag har ingen lust att göra en ny grind var 10-15:e år.

Ett par möjliga lösningar:
  1. Jag gör om den med bibehållen konstruktion och material men gör något "magiskt" som förhindrar vatteninträngningen.
  2. Jag gör om den i accoya, med bibehållen konstruktion.
  3. Jag gör om den med flytande tappar istället för halvt-i-halvt. Jag tänker dubbla 12 eller 16mm tjocka tappar, där det i beskrivningen nu är halvt-i-halvt.
  4. Accoya och flytande tappar (i accoya).
Vad skulle ni valt (alternativt någon annan lösning) och varför?
 
Tätvuxen fura med högt kådinnehåll, eller ek, linolja/ linoljefärg
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Linoljefärg används redan.
Ek i de dimensionerna är minst lika dyrt som accoya, jag vet inte ens var jag skulle få tag på det.
Kärnfuru kanske jag kan hitta...
 
Förra året såg jag okantad ek på Bauhaus så det går nog att hitta även för den som saknar egen skog och sågverk.
 
Vad är den nuvarande grinden byggd av.
 
Av allt att döma är det standardreglar av oklar klassificering i måtten 45x95 och 45x70. Med tanke på resultatet kanske de inte är impregnerade. Men vad jag förstått går impregneringen inte så djupt och halvt-i-halvt-snitten borde ju i isåfall åsidosatt det skyddet, så vem vet.
 
L Luddberg skrev:
Av allt att döma är det standardreglar av oklar klassificering i måtten 45x95 och 45x70. Med tanke på resultatet kanske de inte är impregnerade. Men vad jag förstått går impregneringen inte så djupt och halvt-i-halvt-snitten borde ju i isåfall åsidosatt det skyddet, så vem vet.
Med vägg reglar av gran tycker jag att 10 år är rätt bra ändå.

Kika på ekgrindar.se
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.