Har skaffat mig en kolgrill och tänkte skaffa mig nåt som underlättar för mig att sätta grillning i gång:) Vad ska man välja,elgrilltändare eller grillstarter.
vad har ni andra och ni som har testat båda vad tycker ni,vad är bäst?
 
Jag kör med en looftlighter, förvånansvärt smidigt faktiskt. Jag grillar nästan bara med bricketter. Ett par minuter med makapären å det är redo att grilla.
Jag tyckte den där skorstenen (visserligen körde jag inte med just en weber.. men liknande) fungerade rätt ok, men det blir massa aska och sot från tidningspappret, samt att var svårt att tända när det blåste lite ute.
 
Använder Grillstarter med tändkuber, är mycket nöjd med detta...
 
Jag har både en looftlighter(present) och webers grillstarter, har sedan grillstartern köptes inte använt annat.

Grillstartern funkar toppen även med webers egna briketter som är de enda jag gillar. För min del så orkar jag inte koppla in en eltändare helt enkelt men har man uttag precis vid grillen/uteköket så funkar även looftlightern bra.

För mig som dessutom ofta grillar länge och vill fylla på med mer briketter i brikettkorgarna så är grillstartern perfekt då jag kan ha den separat och låta nya briketter glöda upp innan de andra dött ut och bara fylla på (smart med webers vikgaller där) för långgrillning eller rökning av kött mm
 
Använder tändvätska så att man har en fin eld att titta på till grillölen, är ju annars kanske lite föråldrat men men
 
Jag har provat följande:
Looftlighter -kräver närvaro, trögt att trycka på knappen, låg kvalitet på komponenter, skapar askmoln på begagnade briketter, ganska dyr, relativt snabb glöd
Tändvätska -Tar slut, osäkert resultat på briketter, ger öppen låga, bra om ström saknas.
Varmluftpistol Leister -Kräver 16A säkring, mycket dyr, kräver närvaro, skapar askmoln på begagnade briketter, snabb glöd.
Gasolbrännare -generellt en ganska dålig lösning, men bra om man snabbt vill tända med tändvätska.
Elslinga, typ doppvärmare -billig, kräver inte närvaro, kräver ström, handtaget smälter lätt, bra om man återanvänder briketter.

Jag använder elslingan i första hand om jag har tillgång till ström. Annars tändvätska på vanlig kol, dvs inte briketter,
 
Då saknar du ju bara att prova grillstarten/skorstenständaren, den löser ju alla ovanstående problem. Behöver ingen direkt närvaro, ingen el, tar inte slut, kan återanvända slocknade briketter....

EDIT; men kan hålla med om en sak som nämnts ovan, och det är att den ibland kan vara lite kinkig när det blåser, framförallt om man använder tändkuber, med tidningspapper brukar det var lugnt. Men man får lite aska från pappret och det ryker på något fruktansvärt under de minuter tidningspappret brinner. Men jag tycker personligen tidning funkar bättre än kuber
 
Jag tycker också skorstensvarianten är överlägsen. Billig i inköp, om man inte nödvändigtvis måste ha en märkesvariant (Weber). Noll i driftskostnader och ger perfekt glöd.

Enda nackdelen jag ser är att det tar en stund så viss planering krävs.
 
Jag hade nån lågprisvariant från Netto tror jag, den fyllde ju sin funktion precis som webers variant. Men sen gick handtaget sönder och färgen släppte (den var svartlackad), När jag såg Webers på en rea så högg jag en sån istället och det finns en anledning till att den var en hundring eller två dyrare...

Lite planering behöver man väl alltid med kolgrill.... Men inom en halvtimme bör man kunna slänga på sin mat

15 minuter brukar räcka i tändaren, man får inte ha briketterna för länge där för då brinner de bort för snabbt. Sen slänger jag ner de i grillen, har jag lite brådis så brukar jag dämpa genom att slänga på locket en stund för att få ner värmen något
 
Kör med Looftlighter och tycker den fungerar helt perfekt, min pajade dock för ett par veckor sedan men fick en ny helt utan knussel från Looft trots att jag tappat bort kvittot. Heder åt dem!
 
Köpte mig en skorstenständare och kommer aldrig använda något annat.

Ta några ark från dagstidningen och knöggla i botten, fyll röret med kol/briketter. Vänta 10-15 minuter så har du en riktig mördarglöd som du kan grilla en älg på.

Miljövänligt alternativ och framförallt så får du glöd snabbare än om du skulle köra med tändvätska.

Den enda nackdelen jag kan komma på är om man skall fylla en rejält stor grill, då ytan i en skorstenständare är lite begränsad. (dock pratar vi oljefatsgrillar när vi pratar stora grillar)
 
oobum skrev:
Den enda nackdelen jag kan komma på är om man skall fylla en rejält stor grill, då ytan i en skorstenständare är lite begränsad. (dock pratar vi oljefatsgrillar när vi pratar stora grillar)
Tror även att det skulle funka bra. Sprid ut det glödande innehållet från skorstenen i monstergrillen, fyll över med lämplig mängd briketter/kol och väntat ett tag så funkar det säkert.
 
Mikael_L
Fram till för något år sedan var det bara tändvätska som gällde.
Då hade jag plötsligt slut tändvätska en dag och frågade grannen men fick låna deras elektriska grilltändare av elslinge/doppvärmartyp. Vilken upplevelse.
Så dagen efter åkte jag och köpte en själv. Sen har jag köpt en till, att ha på andra stället.

Men i helgen så fick jag en Looftlighter av Pappa, som han inte längre behöver. Så i sommar ska det testas en ny tändmetod.
Men den ligger på 2kW och grilltändaren på typ 150W, så man får tänka på om något mer är igång på samma säkring, när man använder Looftlighter.


Men tändvätska kommer aldrig mer användas där det finns tillgång till el, den saken är klar i alla fall.
 
Vad mycket special ni måste KÖPA, en eltändare (doppvärmar typ) i botten och en bottenlös plåthink fylld med briketter/kol. A
när alla briketterna tagit fjutt lyfter man hinken.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.