Renovering av tak m.m skall utföras. Byte av råspont samt vissa reglar.
Ny grill invändigt med skorsten som kommer centreras i mitten av taket.

Skall taket växlas av enligt bifogad bild på bästa sätt?
 
  • Slitet tak med råspont och reglar synliga inför renovering, med ställning och skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk bild av en takstomskonstruktion i trä med en centralt placerad öppning för skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takrenovering på småhus med träkonstruktion, nedtaget underlag och synliga takstolar mot gröna träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väääääldigt mycket jobb för en minimal flytt av skorssten men avväxlingen som du illustrerat är så man måste göra. Det jag skulle rekommendera är att förutom din blivande ram av mindre delar att du stärker upp det hela tex med en plywood så du får en starkare konstruktion än lapptäcket av mindre delar. Grillstugan ställer väl inte gigantiska krav på hållfastheten men det är en mindre mängd jobb i det hela när du ändå gör en sådan lösning
 
M myrstack skrev:
Det är väääääldigt mycket jobb för en minimal flytt av skorssten men avväxlingen som du illustrerat är så man måste göra. Det jag skulle rekommendera är att förutom din blivande ram av mindre delar att du stärker upp det hela tex med en plywood så du får en starkare konstruktion än lapptäcket av mindre delar. Grillstugan ställer väl inte gigantiska krav på hållfastheten men det är en mindre mängd jobb i det hela när du ändå gör en sådan lösning
Jag kan nog leva med att ha nya grillen och skorsten med samma placering som tidigare rör. Dvs lite off center. Då byter jag bara dom ruttna reglarna där så behövs. Kanske blir dom du skriver väldigt mycket jobb för väldigt lite vinning.

Men stärka upp med plywood? Hur menar du. Över reglarna och sedan råsponten på det?
Tänker använda råspont typ 20mm?
 
Om du skulle kört ditt förslag med en centrerad skorsten hade jag gjort en sådan ram som du planerade men sedan i över och underkant satt en 15mm plywood som man sedan kunnat borra genom för skorstensröret. Blir otroligt mycket stabilare än bara ramen som har väldigt många skarvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.