A
KJD KJD skrev:
Hahaha, har funderat på detta alltså .. vilken grej,om det funkar:

[länk]
Aha.. jag trodde hon sprang runt och skrek skäms, några timmar om dygnet;):crysmile:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Brittiska hus ligger väl i bottenskiktet vad gäller isolering, så det är väl ingen dum idé det där.
 
tensiden tensiden skrev:
Brittiska hus ligger väl i bottenskiktet vad gäller isolering, så det är väl ingen dum idé det där.
De borde börja med att byta fönster till de som faktiskt är stängda - istället för deras fina glidfönster med decimeterstor springa ut i det fria.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
M
Det är väl så det är när man skolkat från skolan, klart det mesta värmen försvinner ner genom golvet istället för genom taket. Tror vi att 10 kilo järn faller snabbare än ett kilo också?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Ni som skrattar åt fröken Thunberg, har förstås själva helt oisolerade golv i era hus, eftersom det inte spelar någon roll? Värmen stiger ju uppåt liksom! :thinking:
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ni som skrattar åt fröken Thunberg, har förstås själva helt oisolerade golv i era hus, eftersom det inte spelar någon roll? Värmen stiger ju uppåt liksom! :thinking:
Ska man utgå ifrån bilden i den länkade "artikeln" så är det en oisolerad krypgrund det handlar om... Kan väl inte finnas överdrivet många sådana i Sverige?

För övrigt känns det som engelska hus varit uppe för diskussion ofta på sistone?
Beror på på att de haft nån slags uppvaknande där borta som spridit sig hit?
 
M
Vad jag definitivt skrattar åt är ROI kalkylen, åtgärden är koldioxidneutral på ett år så det beskrivs som väldigt lönsamt, kostnaden är däremot 35-40 000kr !

Och ja, mina golv har bara lite spillbitar gullfiber för att minska ljudet, mer behövs inte när man har uppvärmd källare under hela huset.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man utgå ifrån bilden i den länkade "artikeln" så är det en oisolerad krypgrund det handlar om... Kan väl inte finnas överdrivet många sådana i Sverige?

För övrigt känns det som engelska hus varit uppe för diskussion ofta på sistone?
Beror på på att de haft nån slags uppvaknande där borta som spridit sig hit?
Nej, det är inte vanligt här. Därför att folk har tyckt de senaste 60+ åren att det är rätt gött att slippa gå med raggsockor inne på vintern. Sparar nog en eller annan krona på att slippa kallt golvdrag oxå!

De har fått ett liknande uppvaknande där som här:
Där: Skit också, gasen är inte nästan gratis längre!
Här: Skit också, strömmen är inte nästan gratis längre!
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, det är inte vanligt här. Därför att folk har tyckt de senaste 60+ åren att det är rätt gött att slippa gå med raggsockor inne på vintern. Sparar nog en eller annan krona på att slippa kallt golvdrag oxå!

De har fått ett liknande uppvaknande där som här:
Där: Skit också, gasen är inte nästan gratis längre!
Här: Skit också, strömmen är inte nästan gratis längre!
ganska vanligt på landsbygden.
Jag hade så innan jag isolerade.
Och samtidigt grävde ut källaren, gjöt golv mm där nere..

Men att förstå att Greta är dragplåster är självklart..
Men det är ju bra om de som har drag under ifrån löser detta så mindre energi går åt... Och mindre el behövs köpas.. av oss ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Lite förvånad ändå att inte fler såg det komiska och fascinerande i valet av namn :), men det är ju självklart ett pr-trick, tom att få mig att skriva om det här, men vi är här av en anledning: Ni är renoveringsproffs, med den största respekt.

Själv vill jag bara påpeka att jag självklart hyser den största tänkbara respekt för Greta! ;)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ni som skrattar åt fröken Thunberg, har förstås själva helt oisolerade golv i era hus, eftersom det inte spelar någon roll? Värmen stiger ju uppåt liksom! :thinking:
Jag har isolerad källare med vattenburen värme i hela golvet. Jag skrattar åt henne ändå. :O
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.