Jag har ett uttag i mitt badrum, men behöver koppla in både tvättmaskin och torktumlare. Går det att använda ett IP-44 grenuttag i badrummet? Jag har hittat några här:

Exempel 1, Exempel 2
Jag har redan en sådan, men det passar tyvärr inte riktigt, eftersom avstånds krymp mellan maskinerna och duschen.. Se bild!

Uttag1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uttag2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helst skulle jag vilja byta ut kontakten mot ett dubbelt uttag liknande detta, men jag har ingen lust att ta in en elektriker för detta..

Förresten.. Jag är egentligen en utbildad elektriker i grunden (på gymnasiet för 20 år sedan), men jag har inte arbetat inom området och utbildat mig vidare till något annat.. Räknas jag fortfarande som en auktoriserat elektriker? :)
 
Redigerat:
Största problemet kommer nog att vara effekten på TT och TM tilsammans.
Risken kommer nog vara att säkringen går när dom körs samtidigt.

På grenkontakten står nog vad den är byggd för effekt.

Personligen skulle jag bytt kontakt till en tvåvägs, snyggare och mer praktiskt och en felkälla mindre.
 
Om jag inte kommer ihåg fel gäller IPklassningen bara när locket är stängt.

Vägguttag, strömbrytare mm får man som lekman (om man har tillräckligt med kunskap) byta till motsvarande dito, med andra om om du tror/vet att du klarar av att byta uttaget så får du göra det.
 
Tack för info!

Det finns ett annat vägguttag på andra sidan dörren intill strömbrytaren till lampan i badrummet.
bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder