Det är alldeles för få eluttag i hallen+vardagsrum i anslutning, bara en enda till lång hall.

Jag undrar om jag som leksman får sätta upp en eluttag, sådana som skruvas på direkt på väggen, och koppla det till en annan eluttag via stickpropp. Dvs tänk dig grendosa fast uppskruvat på väggen.

Eller finns det grendosor som man kan sätta fast på väggen, så det inte ligger på golvet och stör? (menar själva pluggdosan inte kabeln)

Ursäkta för flummeriet, jag vet inte riktigt vad saker o ting heter. ???
 
Man skiljer på fast installation och lös installation.Du får inte skruva fast ett uttag och sedan ansluta med stickpropp.Det finns hållare i plast som man skruvar i väggen och sedan skjuter in grenuttaget i,samt använder vanlig sladd och stickpropp.Då blir det fortfarande en lös installation.Eller så gör man det helt fast med kulo ansluten i befintligt vägguttag och ett utanpåliggande vägguttag för fast installation.
 
Caesar skrev:
Eller så gör man det helt fast med kulo ansluten i befintligt vägguttag och ett utanpåliggande vägguttag för fast installation.
Men frågan kvarstår: Får jag göra det som "lekman"?
 
Nej!
 
Men om man inte får skruva upp grenuttag på väggen, varför finns det hål för skruvar på flertalet då? :-/
 
Det finns inga på dem vi säljer ,inte ens ett nyckelhål.
 
Då blir det till att leta efter en grendosa med hållare. Tack för informationen!
 
ichigo skrev:
Då blir det till att leta efter en grendosa med hållare. Tack för informationen!
Det finns med nyckelhål, jag har den till datorn och skrivare.
 
Är de grenuttagen köpta nyligen?Vilket märke?
 
Grenuttagen hetter Kaiser och köpta för flera år sedan.
 
Du kan ju tex ta clas ohlsons grenuttag 32-7216 och komplettera med ett eller två fäösten 32-5428-2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.