Är detta verkligen helt ok?:surprised:
Om man använder t.ex en sådan här förgrening http://www.jula.se/grenuttag-3-vags-127603 så innebär det att man mycket väl kan ansluta en sladdvinda med t.ex 20meter 1,5mm2 kabel är detta riktigt ok? CEE-uttaget är ju säkert avsäkrad med 16A i gruppcentralen någon som har någon bra förklaring på detta. Är det meningen att man skall säkra ner i centralen eller är det så att man inte riktigt hängt med i svängarna under de senaste åren. Om så är fallet var kan man hitta den informationen i SS.
Jag har för mig att man kan säkra ett vanligt uttag med 16A i vissa fall, men då krävs det väl i de aldra flesta fall 2,5mm2 som matar det uttaget men det är ju en annan historia. När man använder denna förgrening så borde det bli lite översäkrat eller är jag helt fel ute????
 
Var skulle skillnaden vara i att säkra ett "vanligt" vägguttag med 16A och att använda denna förgrening?
 
Är det inte så att ett vägguttag avsäkrat med 16A inte får mata flyttbar utrustning utan denna typ av instalation endast får användas vid mer stationär utrustning t.ex spisplatta inbygd micro eller liknande.
Är det verkligen ingen i detta forum som vet om denna förgrening / typ av instalation är ok??
 
Har man bara 2,5mm2 i ledningarna och uttaget är godkänt för 16A är det helt ok, för säkringarna är till för att skydda den fasta installationen.
Håller man på med sladdar och skarvuttag är det den som "håller på" som är ansvarig för att man inte överbelastar "sladdarna", dom flesta sladdar och skarvdosor är märkta med maxbelastning.
Även viss utrustning som tex. diskmaskiner brukar ha en begränsning av 10 A på säkringarna, så det borde vara så att brukarna lärde sig att hålla lite koll själva ;).
 
Tillverkaren av denna förgrening har ju verkligen uppmuntrat till en situation som mycket väl skulle kunna orsaka problem. Jag tvivlar även på att den enskilde brukaren är medvetan om att det är han som ansluter stickproppen i förgreningsuttaget som är ansvarig för att det inte blir några följder.
 
Det är tyvärr allt för många som inte förstår att dom måste ta konsekvenserna av det dom gör, inte bara när det gäller el.
 
Elsäkerhetsverkets elsäkerhet verkar sluta vid uttaget. Jag kan inte påminna mig att det står nånting om vad man får stoppa i uttagen i SS 436 4000.
 
det finns mycket som släpps ut på marknades som kan men som inte får användas tillsammans, eller ens användas alls..
där får det sunda förnuftet råda vad man anser som säkert, gick det åt skogen så gjorde man fel, men givetvis ska produkten levereras med instruktioner för den som inte vet att en 10 meter lång RKK 3G0.75 inte går att köra en elsvets med..
 
Om inte jag sovit under alla lektioner i skolan så tycker jag att 230v uttag i denna utformning verkar vara så där att använda. Vid fast instalation använder man inte större säkringar än att säkringarna fungerar som skydd vid överlast eller kortslutning. Finns det verkligen ingen tanke på vad familjen svensson stoppar i vägguttagen när man beräknar dessa utlösningsvikor.
Tillverkaren måste väl få sin produkt godkänd för att få sälja den om inte annat så borde det väl stå en fet varningstext på grenuttaget eller hur ligger det till någon som vet?
 
Tillverkaren anger hur man får/ska använda "deras apparat" och det är upp till brukaren att läsa och förstå anvisningarna. Heter tillverkaransvar och gäller det mesta. Så det gäller för Svensson att ta lite eget ansvar nu när myndigheterna är så slappa ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.