En ny Attefallstuga har byggts. Nu ska den ha ström. I ett garaget ca 8 m(kabellängd) från Attefallaren finns en växelriktare som har en AC-brytare, se bild.
AC-brytaren är rymlig inuti, se bild. Tanken är att nalla ström där, helt enkelt göra en förgrening. Det bör gå bra, tycker jag. Givetvis, borras hål i en fläns på AC-brytaren och kabelförskruvning monteras.

Attefallaren ca 30 m2 har kök med spis, köksfläkt, mikrovågsugn, vägguttag, och el-element. En Hager Volta 2-raders undercentral med 24 moduler, är tänkt att monteras i hallen Attefallaren.

Vitsen att nalla ström från AC-brytaren är att det redan går en grov kabel 5G10 från fasad-elskåpet till AC-brytaren för en 3-fas-växelriktare. Det behövs alltså inte grävas något.

Man kan givetvis montera en kraftig förgreningbox på kabeln(5G10) och i den grena till växelriktarens AC-brytare och till kabeln (5G6) till Attefallaren, men befintliga AC-brytaren är ju rymlig inuti och det borde inte behövas en separat förgreningsbox.

Den nya 5G6mm2 kabel från AC-brytaren till undercentral Attefall, den kan teoretiskt utsättas för 20A från allmänna elnätet + 21,7 A från växelriktaren totalt alltså hela 41,7 A, om någon i Attefallaren verkligen anstränger sig att förbruka tokmycket. Därför är det tänkt att avsäkra den nya kabel 5G6 med en automatsäkring 25A, som monteras i nya Hager undercentralen i Attefallaren. Visserligen i fel ända(inte matande ändan), men skulle den automatsäkringen sättas i garaget bredvid AC-brytaren, så om den löser ut, hittar man inte den direkt.
 
  • Elektrisk kopplingsschema, fasadskåp, växelriktare, undercentral, kablar, säkringar, AC-brytare, bostadsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet eluttag med kabelanslutningar och en strömställare, monterat på en vägg. Varningsskylt syns delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tekniskt sett fungerar det att göra så som du beskriver.

Men jag tycker att det är olämpligt.

Man kan "klassa om" denna brytare till att vara en kopplingsutrustning där solelen ansluts. Du får du begränsningen att du aldrig kan producera mer än vad mätarsäkringen medger.

Märkningen i mätarskåpet kan behöva ändras då den säkring som sitter där får en annan uppgift. Man kan alltså inte längre frånskilja solcellerna i mätarskåpet, inte enbart solcellerna. För brandkåren spelar det kanske ingen roll, men för innehavaren blir det lite konstigt.

Men det som sticker mest i ögonen är missbruket av brytarlådan. Det bör vara en mer ändamålsenlig kapsling med lämpliga plintar för en bra anslutning, och där du kan placera överströmsskyddet till attefallet. Har du kontrollerat att det öht går att ansluta en tredje ledare i nuvarande plintar på ett bra sätt? De är inte alla avsedda för det.
 
Tack för svar Bo, alltid välformulerat!
Solcellsanläggningen är i drift sedan mer än 7 år. Vi funderar på att öka mätarsäkringarna till 25A nu i och med Attefallstuga tillkommit, och för att elbilen ska kunna få litet mer kräm, nu får den max 10A 3-fas.
Växelriktaren maxar under året på ca 13,0 kW AC, dvs en 3-fas-ström på 18,8 A. Mer ger den inte, så nuvarande 20A mätarsäkringar "stryper" inte.

Det finns inget behov att behöva frånskilja separat endast växelriktaren och inte då samtidigt frånskilja Attefallaren. Skulle det vara så att växelriktaren skulle frånskiljas med brytare vid elmätatskåpet(fasadskåpet) är det inte hela världen om också Attefallaren frånskiljs, kan ju bara vara frågan om ett par timmar.

Det är riktigt påpekat, att det kanske inte får plats 2 st ledare( en på 10 mm2 och en på 6 mm2 ) i en fasklämma på AC-brytaren. Jag har för mig att det är enkelledare på 5G10 kabel från fasad-elskåpet till AC-brytaren. Väldigt styva ledare, och därför gjorde elektrikern en "knorr" på dem.

Man vill ju inte ha överströmsskyddet(automatsäkring ca 25A) för Attefalls-kabeln i garaget(bredvid AC-brytaren) pga att man inte tänker på att det finns där då.

Jag har för mig att man egentligen inte ska använda en brytare eller frånskiljare som förgreningsdosa, utan man ska använda en separat kopplingsbox för det.

Det finns ingen separat automatssäkring för 5G10 kabeln från mätarskåpet(fasadskåpet) till AC-brytaren. Jag tror elektrikern menade att den grova kabeln på 5x10 mm2 som han monterat, den tål bra med ström, och att 20A mätarssäkringarna avsäkrar växelriktaren mot kortslutning. Även om mätarsäkringarna framtida ökas till 25A, så tål ju den 5G10 kabeln mer än så.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Det finns ingen separat automatssäkring för 5G10 kabeln från mätarskåpet(fasadskåpet) till AC-brytaren.
Reglerna kräver ett överströmsskydd i anslutningspunkten av växelriktaren, den punkt som nu flyttas till brytarlådan (din nya ändamålsenliga kapsling). Om det är ett krav som man kan tumma på med hänvisning till övriga skydd törs jag inte säga. Men om man har plats så är det ju inget att snacka om. Gamla mätarskåp är trånga så där kanske man vill söka alternativa lösningar.

Man ska också kunna frånskilja solcellsanläggningen (såväl som nätet) och kan man göra det i mätarskåpet blir nog brandkåren glad. Men jag vet inte om man måste kunna frånskilja växelriktaren eftersom den stannar om nätet försvinner.

A Arnodt skrev:
Man vill ju inte ha överströmsskyddet(automatsäkring ca 25A) för Attefalls-kabeln i garaget(bredvid AC-brytaren) pga att man inte tänker på att det finns där då.
Jag ser ingenting konstigt med det. Det är ju inte ovanligt att man säkrar av en huvudledning flera gånger i olika centraler. Det är en säkring som normalt aldrig ska lösa ut om det är väl dimensionerat.

Så mitt råd är att skaffa en rejält tilltagen kapsling där du får plats med allt detta, dvs så att alla normapparater inte behöver trängas ihop utan att man får ett avstånd som tydligt särskiljer växelriktardelen från anläggningsdelen. Jag tänker mig brytare + överströmsskydd från ena hållet och överströmsskydd till attefallet mot andra sidan (eller på två rader), och några radplintar för sammankoppling. Då det är en elcentral ska det egentligen finnas en huvudbrytare också.
 
I fasadskåpet, se bild, finns nog plats. Det monterades för ca 10 år sedan. Det sitter bara huvudsäkringar 3 st 20A, och ett 4-poligt överspänningsskydd AC, och uppe till vänster "kundens strömbrytare 40A" . Sedan sitter det bredvid kundens brytare, en 1-polig C10 automatsäkring, men vet inte vad den är till för.

Det kommer att vara en elektrikare som kommer att göra eljobbet i Attefallsstugan och ansluta vid AC-brytaren på något sätt. Kanske blir en extra utanpåliggande kopplingsbox för att göra avgreningen. Vi har inte snacka med elektrikaren ännu.
 
  • Öppet elskåp med mätare, säkringar och varningsetikett, monterat utomhus på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.