Finns det några elsäkerhetsmässiga problem med att ansluta (och använda) en grendosa med utländskt (i detta fall brittiskt) uttag. Matning sker med en vanlig jordad kabel till IEC-kontaktdon på dosan.
 
Det kan jag inte tänka mej. Enklast är ju att stoppa in en adapter.
 
Det beror på hur den ser ut. Vissa utländska uttag har tex inga brunnar.

/Höghus

Vit grenuttag med flera uttag, strömbrytare och kablar, isolerad på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gustafss skrev:
Finns det några elsäkerhetsmässiga problem med att ansluta (och använda) en grendosa med utländskt (i detta fall brittiskt) uttag. Matning sker med en vanlig jordad kabel till IEC-kontaktdon på dosan.
Det finns problem med att använda inhemska grendosor och de problemen försvinner inte genom att använda utländska uttag.

Är det IEC C13/14 eller C19/20? C13/14 är väl bara 10A så du skulle kunna ha ett problem där.
 
G Gustafss skrev:
Finns det några elsäkerhetsmässiga problem med att ansluta (och använda) en grendosa med utländskt (i detta fall brittiskt) uttag. Matning sker med en vanlig jordad kabel till IEC-kontaktdon på dosan.
Så länge de är gjorda för samma spänning så borde det vara okej. Det jag skulle kunna tänka mig är en grendosa som är gjord för 110V inte skulle vara OK med 230V exempelvis. Tvärt om blir ju bättre.

Likaså dosor eller slangvindor där man anger exempelvis "max 2000W". Kör du den i 110V istället för 230 så har du dubbla strömmen för att uppnåt samma effekt så då lär den bli varm.

Men om det är 230V grendosa så borde det vara helt OK att ersätta UK-stickproppen med vad du önskar.

Har ofta funderat i samma banor när man ska till USA några veckor, modifiera en svensk grendosa och sätta tid en US-kontakt. Bättre än att stoppa adapters, sen kabel. Sen hänger hela raddan ner och de amerikanska metallstiften syns halvvägs utdragna.
 
  • Gilla
Gustafss
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så länge de är gjorda för samma spänning så borde det vara okej. Det jag skulle kunna tänka mig är en grendosa som är gjord för 110V inte skulle vara OK med 230V exempelvis. Tvärt om blir ju bättre.

Likaså dosor eller slangvindor där man anger exempelvis "max 2000W". Kör du den i 110V istället för 230 så har du dubbla strömmen för att uppnåt samma effekt så då lär den bli varm.

Men om det är 230V grendosa så borde det vara helt OK att ersätta UK-stickproppen med vad du önskar.

Har ofta funderat i samma banor när man ska till USA några veckor, modifiera en svensk grendosa och sätta tid en US-kontakt. Bättre än att stoppa adapters, sen kabel. Sen hänger hela raddan ner och de amerikanska metallstiften syns halvvägs utdragna.
Problemen med utländska uttagsstandarder försvinner ju förstås inte. Men jag tolkar det som att du vill lösa problemet jag skriver om, du vill använda ett antal UK apparater i sverige under kort/lång tid och vill slippa en adapter till varje grej alternativt adapter före grensladden?
 
  • Gilla
Gustafss
  • Laddar…
Just de brittiska är väl minst lika säkra som våra egna system. Men det finns uttag runt om i världen, och även europa tror jag som har för grund brunn. Det går för ett barn att komma åt kontaktstiften mär kontakten är delvis inskjuten i uttaget. Brittiska uttag har ofta ingen brunn alls. Istället så hjar deras kontakter isolerande kontaktpinnar som bara har metall ytterst. Ungefär som våra eurokontakter. Lite osäker på om det gäller även äldre kontakter därborta.

Men en utländsk grendosa blir inte farligare att använda i Sverige än i sitt ursprungsland.

Sedan skall man givetvis inte göra en sådan lösning för USA uttag eller andra länder med avvikande nätspänning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Just de brittiska är väl minst lika säkra som våra egna system. Men det finns uttag runt om i världen, och även europa tror jag som har för grund brunn. Det går för ett barn att komma åt kontaktstiften mär kontakten är delvis inskjuten i uttaget. Brittiska uttag har ofta ingen brunn alls. Istället så hjar deras kontakter isolerande kontaktpinnar som bara har metall ytterst. Ungefär som våra eurokontakter. Lite osäker på om det gäller även äldre kontakter därborta.

Men en utländsk grendosa blir inte farligare att använda i Sverige än i sitt ursprungsland.

Sedan skall man givetvis inte göra en sådan lösning för USA uttag eller andra länder med avvikande nätspänning.
Exakt. Just USA har ju inga isolerade stift utan verkar förlita sig på att 110V är mindre farligt. Man kommer LÄTT åt stiften när det är spänning på så att använda dessa i ett 230V nät är inge vidare.

Andra hållet är ju bättre. Men då ska man minnas att ett uttag som i USA kan förse dig med 2300W betyder nästan 21A så det klarar troligtvis inte grendosan av.
 
Så här ser dosan ut (egentligen en s k DC-blocker, som är avsedd att användas för musikutrustning). Motivet är att behålla en apparatkabel intakt.
 
  • Elektronisk enhet, ATL AUDIO, DC-blockerare och EM/RFI-filter, strömkontakt och uttag, svart låda, CE-märkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte. vart ska du plugga i grendosan? Är det inte bara att använda en apparatkabel med schuko-kontakt i det här fallet?
 
G Gustafss skrev:
Finns det några elsäkerhetsmässiga problem med att ansluta (och använda) en grendosa med utländskt (i detta fall brittiskt) uttag. Matning sker med en vanlig jordad kabel till IEC-kontaktdon på dosan.
Just det brittiska systemet är inget problem, det är minst lika säkert som det vi har trots ingen brunn i uttagen. De strömförande stiften är isolerade närmast stickproppen så ingen metall är åtkomlig när stiften når hylsorna i uttaget. Systemet använder säkring i själva stickproppen men det kan man bortse från i Sverige.

Det nordamerikanska systemet är skit och ska inte användas alls.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Är det inte bara att använda en apparatkabel med schuko-kontakt i det här fallet?
Jag antar att det inte syftar på en apparatkabel C13 utan en annan apparat med fast kabel och UK-uttag som @Gustafss inte vill byta till schuko?
 
Lättast är att byta stickpropp på apparaterna.
 
S sjoelund skrev:
Jag antar att det inte syftar på en apparatkabel C13 utan en annan apparat med fast kabel och UK-uttag som @Gustafss inte vill byta till schuko?
Jag får ändå inte ihop det.

Eller är frågan egentligen om det finns några problem med att faktiskt använda den aktuella DC-blockern även fast den har ett brittiskt uttag? Inte att bygga ihop någon egen kombination?
 
it-snubben it-snubben skrev:
Jag får ändå inte ihop det.

Eller är frågan egentligen om det finns några problem med att faktiskt använda den aktuella DC-blockern även fast den har ett brittiskt uttag? Inte att bygga ihop någon egen kombination?
Det finns egentligen inga problem med det. Behöver du DC-blocker och redan har utrustning med UK-plug så skulle jag köra på det. Är det bara att du vill använda den som adapter från Schucko till UK skulle jag bytt uttag.

Men "apparatkabel" (C13) är en utbytbar kabel så det som it-snubben menade att varför köra på en till UK plug när man bara kan byta mot en apparatkabel med schuko i andra änden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.