Jordkabel kommer från mätarskåp till huset och går upp på vägg till andra våning central,jag vill grena kabeln med en dosa på husgrunden gå vidare med kabeln på husgrunden till pannrum och montera ytterligare en elcentral.
Hur högt på husgrund är minsta höjd för dosan?
 
En servisledning får du inte röra för det är nätägarens egendom, men du kanske menar huvudledning? (dvs efter anslutningspunkten vilket vanligen är mätarskåpet). Du får inte röra huvudledningar heller för det kräver behörighet, så är det sagt.

Det finns ingen stipulerad höjd för en sådan dosa bara den tål den påverkan som är aktuell på platsen. En dosa av bra kvalite är t.ex A100 från Spelsberg med förskruvningar.
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?category_id=1966
 
tommib
G gs123 skrev:
Jordkabel kommer från mätarskåp till huset
Jag tolkar detta som att det är frågan om en huvudleding.

Eftersom det vanligen inte är så mycket slack i en installerad kabel att man kan gå på med en skarvdosa i mitten kommer du behöva byta endera änden av kabeln. Troligen är det lättare att byta kabeln som går till övervåningens central än den som ligger i mark.

Jag hade gjort skarven inne, i den nya centralen, eftersom du ändå måste byta någon av kablarna.

Ditt andra alternativ är två dosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.