H
Jag har en fråga till dem som har erfarenhet.
Vår ugn blev trasig,när jag tog bort den från skåpet så såg jag att dem har kopplat den till grenuttag med micron och kopplat på en annan grenuttag som gick genom marken till kylskåp och frys. Räknas det som dolt fel eller räknas det överhuvudtaget som fel? Har köpt bostadsrätt.
 
Davidbagare
Hur skulle det vara ett dolt fel menar du? Att de kopplat flera maskiner på samma säkring?
 
  • Gilla
Hnees11
  • Laddar…
Låter inte som dolt fel.
Det är inte någon jättebra lösning. Men inte formellt fel. Osäker vad du menar med ”genom marken”.
 
  • Gilla
Hnees11
  • Laddar…
Bild?
 
  • Gilla
Hnees11
  • Laddar…
Klinkerplattorna ligger väl inte direkt på marken?
 
Om det är en vanlig anslutningskabel, som normalt används till grendosor. Så är den inte avsedd för fast förläggning som vi ser här. Alltså i så fall fel.

Men grendosorna bör väl gå att se vid en noggrann undersökning? Så dolt fel är det inte.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Tveksamt om det är dolt. Hade man tittat bakom ugnen vid undersökning inför köp hade det nog föranlett en närmare undersökning.

Hur som haver, har det gått mer än 2 år sedan köp finns inget att göra. Om mindre än 2 år kan man reklamera för att kanske få säljaren att stå för åtminstone en del av kostnaden men är denna endast en liten del av lägenhetens pris funkar det inte.

Det är en klåpare som varit framme om det är en kabel som inte är avsedd för fast installation. Även om det är rätt kabel så är förläggningen olämplig.

I och med att du hittat en klåpargrej kan det vara bra att gå igenom allt ifall det finns mer klåparjobb.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.