Är inne på min andra lägenhet och inser nu att el är något som alltid kommer att behöva underhållas, men som man ej får greja med själv, lagligt då.

Hur funkar det med utbildningar osv? Kan jag utbilda mig till elektriker för att få greja med elen själv hemma på kvällar för eget bruk? Eller måste jag vara anställd?
Om man räknar på det så är de ju rätt snabbt intjänat.
Hoppas ni förstår min fråga.
 
Det finns utbildningar men för behörighet men de kräver dessutom ett par års praktik så det blir tyvärr ganska mycket jobb för att lagligt få fixa med elen...
 
Den här typen av trådar brukar ganska snabbt spåra ur...
Det korta svaret: Du behöver ingen utbildning alls. Det räcker att ett auktoriserat elinstallationsföretag anställer dig eller anger i sitt egenkontrollprogram att du får installera själv.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Det finns inget krav på dokumenterad utbildning för en yrkesperson i en elfirma, men givetvis krävs det kunskaper, färdigheter, verktyg och instrument, det är den obligatoriska grunden för att öht diskutera frågan. Det är ingen billig eller kort historia.

Sedan får en yrkesperson (elektriker) aldrig installera starkström självständigt eller i egen regi på något sätt. Det är elfirman som har rätten att installera och elektrikern är deras "verktyg" för detta.

Eftersom det sker på en annans anläggning krävs att det anmäls till ESV, men det är inga konstigheter för normal elfirmor.

Elektrikern får endast utöva sitt yrke inom "arbetstid", i elfirmans regi, inte på fritiden. Det är alltid ett jobb som elfirman gör.

En elektriker behöver inte vara anställd i elfirman. Men elfirman tar ansvar för ditt arbete, precis som om du vore anställd. Elfirman har ansvar för att du har de kunskaper och färdigheter som krävs och träder in med sin ansvarsförsäkring om du råkar elda upp lägenheten, men där kan du kanske förhandla då det är din egen anläggning.

Så det är tekniskt möjligt, men du kommer få vissa svårigheter att hitta en elfirma som går med på ditt upplägg, om du inte har goda kontakter. Du kommer nog inte att tjäna pengar på det...
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elektrikern får endast utöva sitt yrke inom "arbetstid", i elfirmans regi, inte på fritiden. Det är alltid ett jobb som elfirman gör.
Stämmer det? En elektriker får alltså inte flytta ett uttag i sitt eget hus på fritiden?
Jag läste på lite... Om man är auktoriserad elinstallatör så är man det även på fritiden. Men med TS upplägg där man utan egen auktorisation skulle omfattas av en firmas EKP så är det nog så att man inte får jobba med saker som ligger utanför EKP'n.
Sen kanske man kan skriva in i kontrollprogrammet att person X får utföra installationer hemma hos X, Y och Z? Jag vet inte hur ett sånt dokument utformas egentligen...
 
Redigerat:
richardtenggren
Undra hur många elektriker utan auktorisation som pillar på elen hemma och åt bekanta? ;) Inte mig emot egentligen... men lite motsägelsefullt kanske ;)
 
Den här nya lagen öppnar ju för en lysande affärsidé. Starta ett paraplybolag som anlitar duktiga hempulare som får jobba åt sig själva inom paraplybolagets ansvar, fast till negativ lön. Firman kan ju sälja utbildningspaket, som man måste klara av innan firman vågar anlita dig. Och kanske lite rådgivning till konsulttaxa. Och med tanke på "de anställdas" kanske tveksamma kompetensnivå, borde firman kunna införa i sitt egenkontrollprogram att allt skall plåtas och skickas in för godkännande innan någon får stänga en vägg. Och kanske även ha någon riktig elektriker som får anlitas för de mer känsliga momenten.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Var det inte nån firma (på Gotland?) som hade nån liknande affärsidé - Att ta betalt för att skriva EKP'er åt folk med egna firmor så att dom kan jobba med elinstallation? Som jag har förstått det så behöver inte den auktoriserade elektrikern som står bakom EKP'n vara anställd på firman, utan han kan jobba på 'konsultbasis' åt hur många firmor som helst...
 
useless useless skrev:
Var det inte nån firma (på Gotland?) som hade nån liknande affärsidé - Att ta betalt för att skriva EKP'er åt folk med egna firmor så att dom kan jobba med elinstallation? Som jag har förstått det så behöver inte den auktoriserade elektrikern som står bakom EKP'n vara anställd på firman, utan han kan jobba på 'konsultbasis' åt hur många firmor som helst...
Nej inte åt hur många firmor dom helst... fördelen med det nya systemet är att ESV kan se hur många företag tex. Anders Anderssson är auktoriserad installatör för regelefterlevnad åt och om den personen inte fullföljer det ansvaret så kan ESV återkalla dennes auktorisation. Att konsulta som auktoriserad installatör förekommer säkert men sköts det korrekt är det inget problem eller olagligt. Jag har fått frågan men tackat nej.
 
Frågan är då om man som elinstallatör, verkligen vill vara ansvarig för en massa hemmapulare ”på pappret”. Ytterst tveksamt. Jag skulle iaf själv vilja åka ut och kontrollera allt på plats.
 
Men det är väl firman som är ansvarig, inte någon person på firman om jag förstår Bo's inlägg rätt?
 
L lordi skrev:
Frågan är då om man som elinstallatör, verkligen vill vara ansvarig för en massa hemmapulare ”på pappret”. Ytterst tveksamt. Jag skulle iaf själv vilja åka ut och kontrollera allt på plats.
Ja, men har du ett femtiotal hempulare som betalar för att du ska vara målvakt i EKP'n så behöver du inte göra så mycket mer än att glida runt i din feta BMW och kontrollera saker på plats...
 
Facetime, så kan du kolla mer på kortare tid, om man nu ens behöver kolla :).
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men det är väl firman som är ansvarig, inte någon person på firman om jag förstår Bo's inlägg rätt?
Det stämmer, idag ligger det juridiska ansvaret på företaget. ESV kan dock återkalla en auktorisation om en installatör uppenbart missköter sitt uppdrag som auktoriserad installatör för regelefterlevnad.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Facetime, så kan du kolla mer på kortare tid, om man nu ens behöver kolla :).
Nej man behöver inte kolla. Däremot ska det ju framgå kompetens i EKP så att varje arbetsuppgift utförs av en person med erforderlig kompetens för uppgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.