S
Har en Greenworks Optimower, inköpt hösten 2020.
Har den vid vårt fritidshus och överlag har den fungerat bra.

I juli stängde jag av ett par skäl av Optimowern ett par veckor (inkl vred ur och tog bort säkerhetsnyckeln).

Åter på plats vid fastigheten så möttes jag överraskande av att laddstationen blinkade (långsamt blått) och att appen indikerar ”Ingen begränsningssignal”.

Inga som helst synliga tecken i trädgården eller vid laddstationen, på att kabeln skulle ha blivit utsatt för någon åverkan under dessa båda veckor – och vi har aldrig haft detta bekymmer tidigare på denna fastighet.

Fick då tips om att testa med en ny tillfällig kort slinga, för att kunna utesluta (?) att laddstationen blivit en felande/defekt länk. Klippte till en på några decimeter och kopplade in, då blev det fast (grönt) sken/lampa. Tolkade det m a o som att felet finns i begränsningskabeln.

Därpå åkte jag och införskaffade en signalkabeltestare. Gripsholm (300-kronorsmodellen).

Döm om min förvåning då denna säger att begränsningskabeln i vår trädgård är hel… 🙃

Är det någon i forumet som haft en anläggning där det visat sig att blått blinkande ljus inte stämt med verkligheten? Att begränsningskabeln är intakt men att det är något vajsing med laddstationen som gör att systemet säger problem med just begränsningskabeln?

Alternativt har haft något problem med Grimsholms signalkabelsökare a la att den indikerat att kabeln är intakt (och då mätt i de båda kabeländarna, d v s framme vid laddstationen), men att det slutligen visat sig vara fel på kabeln trotsallt?

🧐
 
C
S Spanarn10 skrev:
Döm om min förvåning då denna säger att begränsningskabeln i vår trädgård är hel… 🙃
Har förvisso ingen egen erfarenhet av den testaren, men det har i andra trådar framkommit här att dessa testare inte är särskilt pålitliga vad gäller kontinuitetstestet.

Du har förmodligen "nästan avbrott", vilket inte är ovanligt. Använd en resistansmätare/multimeter och mät resistansen. Är slingan hel ligger den på < 20 Ohm. Gissar att du kommer att få ett värde på ett antal kOhm. Vilket tyvärr (felaktigt) får kabeltestaren att visa grönt ljus.

Eller utgå från att så är fallet och börja leta efter avbrottet. Lättare sagt än gjort då signalen från sökaren kan "hoppa över" avbrottet. Då kan det vara väldigt svårt att avgöra var signalen försvagas. Man får ladda med en rejäl dos tålamod...
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Har förvisso ingen egen erfarenhet av den testaren, men det har i andra trådar framkommit här att dessa testare inte är särskilt pålitliga vad gäller kontinuitetstestet.

Du har förmodligen "nästan avbrott", vilket inte är ovanligt. Använd en resistansmätare/multimeter och mät resistansen. Är slingan hel ligger den på < 20 Ohm. Gissar att du kommer att få ett värde på ett antal kOhm. Vilket tyvärr (felaktigt) får kabeltestaren att visa grönt ljus.

Eller utgå från att så är fallet och börja leta efter avbrottet. Lättare sagt än gjort då signalen från sökaren kan "hoppa över" avbrottet. Då kan det vara väldigt svårt att avgöra var signalen försvagas. Man får ladda med en rejäl dos tålamod...
Stort tack för det svaret.

Någon sådan resistansmätare har jag mig veterligen inte. Tålamod finns normalt men i det överskådliga perspektivet inte tiden för att få in och lägga ”en heldag” (😯) på detta i kalendern. Fritidshus, så det blir nog ngt för 2024 istället. 🫤

Surt förstås och märkligt att det kan ”stå och bli så av sig själv” skulle man kunna tycka. Historiskt har jag haft slingbrott (framförallt annan fastighet) men då alltid med enkel slutsats/felsökning; att jag hackat av kabeln a la spade. Har aldrig ägt eller behövt använda något mätinstrument i sammanhanget.

Finns ett par skarvdon på den aktuella kabeln/slingan, månne tänkbar felkälla trotsallt – fotoarkivet ger månne snabb väg till att leta fram dem.
 
C
S Spanarn10 skrev:
Surt förstås och märkligt att det kan ”stå och bli så av sig själv” skulle man kunna tycka
Ja, det är lite trist. Vi har jättemycket slinga och får minst ett avbrott per säsong. Har dock än så länge aldrig drabbats av något avbrott som inte i slutänden visat sig ha en bra förklaring.

Senaste avbrottet nu under sommaren var en riktig pärs att leta rätt på, då kabeln hade ruttnat sönder inuti. Även det avbrottet hade dock sin förklaring i att kabelns hölje hade några små skador efter att den blivit avgrävd några år tidigare. Hade helt enkelt missat att klippa bort alla skadade delar av kabeln när den reparerades.
 
Hur svårt kan det vara att veta var kabeln ligger och låta bli att skada den?
Jag har haft robot sedan 2015 och aldrig behövt felsöka kabeln, jag har tillochmed flyttat till ny fastighet och dragit upp gamla kabeln och transplanterat till ny kåken!
Bosch indego 1000, riktig förtent bra isolerad kabel.
 
C
D Dilato skrev:
Hur svårt kan det vara att veta var kabeln ligger och låta bli att skada den?
Svårare än vad man kan tro när man har entreprenörer som gräver i trädgården :mad:

Men annars är det vanligaste problemet vi haft att klipparen själv klippt av kabeln efter att den av olika anledningar hamnat i dagen.
 
C cpalm skrev:
Svårare än vad man kan tro när man har entreprenörer som gräver i trädgården :mad:

Men annars är det vanligaste problemet vi haft att klipparen själv klippt av kabeln efter att den av olika anledningar hamnat i dagen.
Ahh, det har aldrig hänt mig att ledningen hoppar upp och blir avklippt.

Dock ska jag erkänna att min ledning i nuvarande installation faktiskt blev skadad en gång av en grävmaskinsentreprenör som flyttade på lite tujor som stod i vägen när avloppsbrunnen till kommunalt avlopp skulle installeras och min fru tyckte att vi flyttar dom till tomtgränsen mot vägen istället.
Kort historia lång, maskinen klippte av kabeln.
Fixades våren efter, den eminenta förtennade originalkabeln löddes ihop och krympslangades, problem solved.
Fyra år sedan, allt funkar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.