Vi har ett köksavlopp som tidvis haft mycket trög avrinning. Nu har jag åter öppnat, kört igenom rensspiral osv. Hittade inga som helst fettavlagringar och bara några få klumpar av mjukt slem. Däremot ett stort antal klumpar, av olika storlek, av något vitaktigt, grynigt, som påminner om tvättmedel när jag klämmer sönder dem, känns då lite tvåligt glatt också. Kan det vara maskindiskmedel som reagerat med fett eller smuts och fällts ut? Kommer framöver att spola ut några/många liter vatten varje gång jag tömmer diskmaskinen, så hoppas jag att de försvinner bort till reningsverket.
 
Kan det helt enkelt vara diskmedel som av någon anledning inte lösts upp ordentligt? T.ex. för att maskinen inte värmer tillräckligt. Eller var det en annan form på klumparna? Små klumpar borde iofs spolas bort utan problem...
 
Nej, då hade de lösts upp av vattnet, de måste ha omvandlats på något sätt. Men vi har ju salt i maskinen som doseras för att motverka kalktvålar. Och även om vi har mjukt vatten här i 08-området så finns alltid lite kalk som diskmedlet kan reagera med.För skojs skull testade jag med ättiksyra, det händer ingenting. Ihop med diskmedel bubblar det och fräser som väntat om syraskvätten, precis som i kemilabbarna i skolan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.