Hej. Fick igår syn på en gammal hemmabyggd väckarklocka som någon byggt 1947 och målat först ljusblå och sedan mörkare blå. Sista dateringen är 1949. Dock hade någon klistrat på en mängd fula klistermärken varpå mitt renoveringsprojekt började. Satt utomhus och sandpapprade på denna klocka i ca en halvtimme. Hade damm på både tröjan och i håret så jag har definitivt andats in det. Jag har haft en hel del ”senior citizen moments” under graviditeten men det här kändes ju värst hittills. Höll på tills min man kom förbi och sa ”det är inte blyfärg det där då?”. Vi har teststickor, visserligen billiga från typ amazon, men de gav utslag för bly och nu har jag ångest att jag gett mitt barn hjärnskador. Grät hela kvällen. Självklart ska jag ringa mvc så fort de öppnar men de är inte experter på färg och skadan är redan skedd. Jag läste nånstans att de där testerna är rätt otillförlitliga. Användes bly i blå färg man målar på hemmasnickrade projekt på 40/50-talet? Någon som vet?
Mvh
 
När det gäller bly handlar det mer om vad du lagrat upp i kroppen fram tills nu än vad du utsätts för under graviditeten. Bly användes främst i vit färg. Men en blå färg kan ju vara bruten med vit färg.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Att du satt och grät och hade ångest hela kvällen gjorde nog mer skada än blyet i färgen om jag ska va helt krass...

Den lilla exponeringen under en kväll gör varken till eller från.

Bly ackumuleras i kroppen och det är primärt de som är de farliga.

Ta de lugnt =)
 
Att andas in normal luft i en större stad är sannolikt betydligt farligare..........bara för att sätta proportioner på saken.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.