Jag och min sambo står i begrepp att köpa en tomt, som vi senare ska bygga hus på (om ca ett år är det tänkt). Vi ska inte ta något banklån för att köpa tomten, utan det blir lån först i samband med bygget.

Nu till frågan - vi har förstått att det kan vara bra att ta ut ett gravationsbevis för att se bl a servitut på tomten. Men om vi tar ut ett sådant nu, innan köpet, kommer väl säljarna att stå som ägare på beviset? Kan vi ändå använda samma bevis när vi sedan ska ansöka om lån? Eller måste man ha en uppdaterad version där vi står som tomtägare? Känns lite onödigt att betala för två stycken menar jag...
 
Ni behöver inte ta ut något gravitationsbevis på säljarna. Vid köpet skall de förevisa alla de papper som är av intresse. I ert fall om ni är osäkra på att ni sett alla papper ring lantmäteriet som har alla uppgifter om tomten även om ev gatukostnader är betalda. När ni köpt tomten och betalat för lagfart och inskrivning vilket oftast sker på bank sköter de dessa papper. Om det finns en mäklare med i bilden skall väl denna plocka fram dessa papper dvs se gravitationsbeviset som nu finns på tomten.

Dock är det inga stora pengar det rör sig om det som är dyrt är "stämpelskatten" och om du skall låna sedan på tomten tillkommer ytterligare skatt för att man lånar på tomten. Hoppas tomten är inte alltför dyr.
 
Aha, tackar för svaret.
Stämpelskatt, vad är det?

Någon mäklare är inte inblandad eftersom vi känner säljarna. Och tomten är ett riktigt kap ;)
 
Be att få se deras gravitationsbevis - där ser du också om de är de rätta ägarna och om tomten är pantsatt - sisådär lite i smyg. Säg att du vill se hur ett sådant ser ut. Ring Lantmäteriet i alla fall, det gjorde jag - bara om i fall att. Stämpelskatterna som det så fint kallas är bl a att staten tar 1,5% av tomtpriset för att skriva ut ett datapapper där du står som ägare, dvs gravitationsbeviset. Vidare tar staten också procent om du lånar med tomten som säkerhet. Detta skrivs in i gravitationsbeviset vilket gör att et kostar mycket. Själva handläggningen ligger väl runt 300 - 500 kr utöver det.
 
Mitt tips är att ni kontaktar er bank och ber dem ta fram underlag från Fastighetsdatasystemet där ni kan se om det finns några servitut etc på tomten.

När ni sedan köper tomten så söker ni lagfart på den. Stämpelskatten är 1,5 % av köpeskillingen för lagfarten - plus en exp.kostnad på ca 400 kr. Vill ni ha ett gravationsbevis ansöker ni om det vid samma tillfälle - kostar ca 300 kr. Men detta är inget ni behöver i första skedet - troligen kommer banken att ta ut ett sådant i samband med pantbrev när de lånar ut pengar till bygget.
Det är inskrivningsmyndigheten på Tingsrätten som hanterar dessa ansökningar. Kontakta dem om ni har frågor.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.