Hej,

undrar om det finns nåt fritt/gratis styr & övervakningssystem som man kan köra på egen hårdvara (win/linux/?).
Vilka krav på relä & andra utgångar har de, finns det nån form av standard "I/O"-enhet som man kan ansluta med typ USB eller liknande?
 
Det finns en del freeware till z-wave har jag sett, men inget jag provat själv.

Sök lite på z-wave freeware så hittar du nog lite, och om du söker bara på z-wave så hittar du nog en massa hårdvara. Det diskuteras friskt om z-wave här på byggahus också, så sök lite här med på det så hittar du nog massa bra info.
 
Hej, testa domoticz, finns till dom flesta os.
 
Vad jag är ute efter är ett grafiskt styr & övervakningssystem som kan prata med alla bef. standarder via deras resp. i/o-lådor.
Jag vill kunna rita upp min fastighet (flera hus) och kunna styra/övervaka det mesta.
 
Med alla befintliga standarder!?

Kan du definiera vad du menar med en standard?
 
När vi pratar sånt här så brukar vi sällan prata SiS standarder, däremot så räknas t.ex. Z-Wave, Knix osv. som "standarder" eftersom de inte är "proprietära", d.v.s det finns flera tillverkare av hårdvara som passar.
 
ullberg
OpenHab och OpenRemote är två exempel.
 
Domoticz verkar hantera flera vanliga protokoll
,zwave verkar vara mest poppis på den trådlösa sidan, på tråd sidan finns en uppsjö av protokoll Lon, x10, modbus, can,bacnet?, Knx, dmx , mm standard är ett vitt begrepp!

Funderar på att testa Domoticz själv, och byta min Logo Plc men insett att min plc läser en pulsknapp snabbt medan en snabb tänd puls inte hinner läsas av vissa i/o kort för fastighets automation. på analoga kort sidan finns bårde 1-10v vanligt i sverige och 4-20 mA så styra en dimmer kan bli trixigt om man vill göra det med en pulsstyrning. Av diverse gott och balandat med bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.