Min skruvdragare Hitachi DS12DM la av på högväxeln. Idag besökte jag den återförsäljare som jag för ca 2 år sedan köpte maskinen av för att ev köpa en ny maskin. Jag beklagade mig för försäljaren ang haveriet på maskinen och till min förvåning så sa han att det har varit ett vanligt fel på denna maskintyp och erbjöd mig drev med tillbhör som behövdes för att laga växellådan, helt gratis!!!!

Nu har jag bytt ut drev mm och maskinen fungerar som den ska. Det är för övrigt enligt mitt tycke en mycket bra maskin.

Nästa maskin jag köper kommer jag att köpa från samma återförsäljare.
 
E
Normalt sett så är inte reservdelarna gratis, vilseledande rubik. Goodwill från din återförsäljare.
 
Elfson skrev:
Normalt sett så är inte reservdelarna gratis, vilseledande rubik. Goodwill från din återförsäljare.
Detta kan ju bli en intressant diskussion....gratis definieras enligt svensk lag som något man får utan någon form av motprestation. Detta dyker främst upp i reklamsammanhang där det ej är tillåtet att påstå att något är "gratis" om man inte måste köpa någon annan pryl eller motsvarande för att få den aktuella prylen "gratis".

Gratis för en ekonom kretsar dock snarare kring begreppet "free lunch", och framförallt att sådana inte existerar. tanken är här att ingenting är gratis eftersom alternativkostnader existerar. Eftersom alternativkostnader existerar är inte ens en lunch som någon ger dig utan att kräva pengar för den gratis. Dels skulle du kunna hoppa över att äta maten och jobba under tiden och därigenom tjäna pengar. Dels skulle du kunna sälja maten till en tredje person och på så vis tjäna pengar. Det finns naturligtvis fler alternativ, gemensamt har de dock att de innebär att du hade haft mer pengar än om du åt maten du fick utan att betala. Däreigenom har du en alternativkostnad för att äta "the free lunch" och den är inte längre free.
Vidare skulle en ekonom kanske också anse att en lunch (eller ett skruvdragartillbehör) inte är gratis eftersom den innebär en motprestation, måhända inte monetär, särskilt stor eller ens medveten. Tex. goodwill i detta fall.

Vad gratis är i vardagligt tal ligger nog i närheten av den juridiska definitionen, beroende på vem man talar med. rent spontant tycker jag iallafall att en reservdel som Bror får utan att betala pengar för den, lova att köpa något annat eller liknande är att anse som, i allt väsentligt för konsumenten Bror, gratis. Och reservdelen är defintivt att anse som gratis ur ett civilrättsligt perspektiv. Så jag tycker inte att rubriken var missvisande.

Shysst av Hitachi enligt min mening, förstår absolut att du tänker fortsätta handla där. Hade min festool gått sönder kunde jag nog fått köpa en ny avtryckar för 500+moms eller så. Tänker ändå fortsätta handla av dem:)
 
enligt svensk lag så har du 3 års reklamtionsrätt vissligen så är det 3 året du som är skyldig att vissa att felet är fabrikations fel fast i just ditt fall så säger ju säljaren att det är ett vanligt fel och där med gäller garantin. du skulle till och med kunna kräva att dom lagar maskinen och skulle dom vägra så begär man att man ska få en ny maskin eller likvärdig, natuligtviss kommer dom vägra så då knallar man ner till konsumentverket och lägger en anmälan. efter 1-4 veckor så får du troligen en ny maskin eller gratis lagning
det är lite 50/50 om man får en ny maskin eller om den gamla blir lagad.

/chali
 
Vad jag egentligen menade med mitt inlägg var: Ni som liknande problem med er Hitachi, gå tillbaka till er återförsäljare och be att få de delar som behövs utan kostnad. Jag tror inte att min återförsäljare har köpt in delar som de ger bor gratis, utan de har fått delarna från Hitachi, liksom säkert andra återförsäljare fått. Trots det så tycker jag att försäljarens bemötande var mycket bra, han hade ju utan vidare kunnat försöka sälja på mig en ny maskin. Syftet med mitt besök i affären var faktiskt det.
 
Vilken återförsäljare var det? Har själv handlat en del på småmaskinsservice, också ett bra ställe!

/A
 
Bäcklunds, Örnsköldsvik
 
Tyvärr är det 6 månader som gäller chali. jävligt idiotiskt.. men men.. Tur att vissa återförsäljare är shyysta.
 
Det där med reklamationsrätt beror ju till stor del på om det är konsument eller företag som köpt varan, är det till privatperson så gäller konsumentköplagen och den går inte (såvitt jag vet) att förhandla bort, dvs. oavsett vad som står i annonser osv så gäller konsumentköplagen... Är det däremot företag som står som köpare gäller helt andra regler...

//Unigas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.