E
Vad jag minns hjälper många husleverantörer till med planlösningar som en gratis service, så kanske man slipper fula lösningar vi sett många av, men vilka hjälper till?
 
Trivselhus hjälpte oss.
 
De flesta större bistår med råd och ritar om åt er, och räknar sen om priset i form av ändrad materialkostnad. Så gjorde vi med Eksjöhus. (Gäller dock inte "egnahemsserien")
 
ja jag håller med timmelstad,merparten av hustillverkarna hjälper till med detta.
dock inte volymbyggarna som smv,finndomo,älvsby m,m
 
Av våra besök hos olika tillverkare ska väl sägas att det är lite olika hur benägna de är att hjälpa till, och att "hjälpa till" kan definieras lite olika. Skillnad på hjälp av säljaren, eller att få prata direkt med arkitekterna t.ex.
 
blizzet skrev:
Av våra besök hos olika tillverkare ska väl sägas att det är lite olika hur benägna de är att hjälpa till, och att "hjälpa till" kan definieras lite olika. Skillnad på hjälp av säljaren, eller att få prata direkt med arkitekterna t.ex.
jag gissar att dessa säljare är som bilsäljare.
man måste visa intresse för just det märket,annars lägger dom inte en minut på dig som kund.
jag kan känna samma när jag ska sälja en försäkring.
kunden berättar glatt att han tittar på 10 företag till,och självklart ska han ha det billigaste.
säljer jag då ett dyrare märke,och som i din önskan ett special hus,ja då vet jag att flera konkurrenter är inblandade.
så precisera vad du ska ha,vad du tänker lägga samt vilken entrepenad,och gärna antalet husfirmor du kollar på.
kollar du på fler än 5 då vet du inte vad du ska ha för hus.
samt det viktigaste,har du tomt ?
 
E
Vi hade men hann inte med.

Har ni byggt 2 hus utan förlust?
 
Egnahemsägare skrev:
Vi hade men hann inte med.

Har ni byggt 2 hus utan förlust?
om det är mig du frågar så har vi byggt ett helt standard samt ett helt efter egna ideer.
dock blev det andra inte 100 % i planering.
vi tänkte på ritningen en sak men det blev inte så bra i verkligheten.
vill minnas att ritnings ändringen kostade 5 000 totalt ( lb hus ,2002)
men vi har varit i kontakt med i princip alla i branschen.
och merparten gör efter egna ideer.
dom som vi haft minst gensvar ifrån var vårsäsvillan,jönköping men säljaren var från huvudkontoret samt ekeforshus,jönköping dom gav varken service eller gensvar.
så gå lite efter hur säljaren är behjälplig.
 
There's no such thing as a free lunch.
 
Alla hjälper till med den biten, men vissa har svårare för att vidtaga sådana ändringar, Älvsbyhus tex, kan inte göra så stora ändringar eftersom modulerna görs klara och måste klara transporterna långa vägar utan att påverkas. Andra begränsningar hos prefab hus är när ändringar inverkar på konstruktion och hållfastheten. Eftersom det räknas som typhus som har ett enhetligt godkännande,därmed slipper man att skicka in konstrukionsritningar på varje producerad enhet.Det skulle fördyra hela bygget om varje hus skulle godkännas och hålfastighetsberäknas var för sig. Däremot kan man nog undra hur gratis det verkligen blir man får ju ett nytt pris på sin önskemål och där ligger nog den kostnaden med.
 
Jag hade kontakt med ett antal husleverantörer där en del hade samarbete med arkitektbyråer t.ex. Trivselhus. Andra hustillverkare hade egna arkitekter som kan hjälpa till t.ex. Götenehus och Willa Nordic.


Ett annat tips är att gå till en fristående arkitekt som tar fram en grundskiss och sen ber ni att få in offerter från ett antal hus/byggföretag. Jag fick pris från olika arkitekter på 20 000 – 100 000 kr för att ta fram en skiss, så även där varierar det en del.
 
Snåla inte...

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen. Det ser billigare ut men såklart de lägger det på totalpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.