:|jTalade med en 82-årig man som har eldat med samtliga svenska träslag. Det allra bästa är grenar från granen. Och det är ju sånt som jag låter ligga kvar i skogen eller lägger på påskefyren.
Det sämsta är pil. För mycket fuktighet och svårt att klyva.
 
På vilket sätt var grangrenarna bäst?

Mest energieffektiva? Sotar minst? Billigast?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Om man tittar på brännvärde, är boken den som har högst, med 2200 kWh/rm.
Ek och Ask något lägre, 2100 kWh/rm.
Björk ligger på 1900 kWh/rm, medan Gran 1600 kWh/rm, men däremot billigare och torkar fortare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Betalar man inget för veden exkluderat eget arbete är all ved bra. Däremot finns det så mycket att jag inte skulle orka ta hand om grangrenar, det räcker med det som hanteras från röjning. Så jag eldar det mesta utan att fundera så mycket på brännvärden.
 
Han sa att dom brinner bra. Och det blev ju ekonomiskt pga ha inte hade tillgång till oändli
 
Han sa att dom brinner bra, och har man inte tillgång till så mycket på egna tomten gäller det ju att inte låta något gå toll spillo.
 
Grangrenar är mycket riktigt det bästa. Men å andra sidan krävs enormt mycket arbete för att såga upp det till bra ved. Summa summarum är det inte mycket att ta till vara på.
Sett till tillgänglighet och pris är björk utan tvekan det bästa.
 
Jo visst brinner gran bra men tyvärr också snabbt. Men vilket som är bäst avgörs också vad det är man eldar i för något, dvs kan kamin/panna ta emot mycket snabbrinnande energi? Jag brukar använda barr till att tända upp i kaminerna, sedan blir det någon from av löv. Men det beror ju också på vad man har tillgängligt just då. Det jag är lite försiktig med är ek där jag alltid blandar upp med annan ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.