Är det några mer än vi som är intresserade att gå vidare med diskussionen angående lagen om byggfelsförsäkring för oss "självbyggare" och få den granskad av "Uppdrag granskning" tex som är till för att hjälpa privatpersoner i deras kamp mot myndigheterna?

Vore kul att veta om fler är intresserade.

Vi kommer nog att försöka gå vidare med detta i alla fall

Hör av er, så hjälps vi åt....ju fler erfarenheter desto bättre!!!
 
Fick offert idag från Bostadsgaranti, premie 47500:-, det är ju löjligt !!
Upp till kamp !!
 
MrMagic skrev:
Fick offert idag från Bostadsgaranti, premie 47500:-, det är ju löjligt !!
Upp till kamp !!
47500:- är dom inte kloka, jag har hört att det finns ett tak på 35 000:- men det är tydligt att det inte är så. Det är rent ut sagt upprörande. Vad bygger ni för slags hus, delad entreprenad eller?
 
Hej vi körde utan, var byggherre samt lösvirkeshus.//Goerana
 
goerana skrev:
Hej vi körde utan, var byggherre samt lösvirkeshus.//Goerana
Men strider inte det mot lagen. Jag har förstått att man kan ansöka om att slippa byggfelsförsäkring om man bygger allt själv, men att ansökan i många fall avslås. Hur resonerade ni då ni byggde utan byggfelsförsäkring
 
Jag är med!

Lagen är helt tokig. Vi ska också bygga ut själva. Ska ha byggsamråd snart och håller på att samla argument för att få dispens från försäkringen.

Dra in Sverker i det här, genast!

Jag fattar inte heller varför jag ska betala minst 12 000:- för en försäkring som för det första har en självrisk på typ 20 000:- och som jag för det andra antagligen inte kan få ut något på över huvud taget eftersom jag har varit med och byggt själv.

MORRRR !!!! >:( ??? >:(
 
linsko skrev:
Men strider inte det mot lagen. Jag har förstått att man kan ansöka om att slippa byggfelsförsäkring om man bygger allt själv, men att ansökan i många fall avslås. Hur resonerade ni då ni byggde utan byggfelsförsäkring
Tolkar det som att goerana började bygga innan årsskiftet, och då var det andra regler som gällde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.