Hej,
jag har ritat bygglovsritningar själv, har förstått att det är ok att göra det bara man gör någorlunda rätt. Frågan är om jag har gjort det.. Om nån vill slänga ett öga på de bifogade ritningarna och säga till om något uppenbart är fel/fattas så vore det uppskattat.

Bifogar 4 ritningar. 2 st är det nuvarande utseendet på huset och de två som heter nåt med alt1 är med tillbyggnadsförslaget inritat. Tillbyggnaden vi vill göra är att bygga in mellan hus och garage som idag enbart är hopbyggda med ett tak. Vi vill också passa på att göra lite större så en del av tillbyggnaden blir under ett nytt tak. Men allt borde ju framgå av ritningarna... :)
Tack på förhand
/ola
 
Hupp! Här har jag suttit i 6 timmar och plitat ned mina FÖR HAND och så lägger du upp skitsnygga ritningar på din tänkte tillbyggnad!

Vad har du ritat i för program - Så jag vet till nästa gång..

I övrigt såg det väl solklart ut? Iaf mer solklart än det är på mina ritningar! d^_^b
 
Ser bra ut, håller föregående talare och undrar samtidigt oxå då jag sitter å plitar förhand. Vilket program har du använt dig av??d^_^b
 
Ritningarna bör dateras, och man ska anges fastighetsbeteckning plus vem som upprättat ritningen.

Man behöver inte lämna in separata ritningar över byggnaden i befintligt skick (de två första). Det räcker med ritningarna 3 och 4, som redovisar tillbyggnaden. Jag förstår inte varför du titulerat dessa båda ritningar "Förslag 1". Det räcker så bra med "Tillbyggnad".
 
Mikael_L
Jag håller med Billy-B om allt.
Ta verkligen bort texten "förslag 1", den antyder att det finns fler ritningar att ta ställning till.

Jag skulle satt ut lite fler mått, så BN kan kontrollräkna dina uppgivna areor.

Du tar bort det befintliga badrummet?
Då vill BN försäkra sig om att det nya klarar handikappkraven, vilken kanske medför att några mått på avstånd mellan handfat/toa/väggar kan behövas.
Även dörrbredder till badrummet, vilket som minst behöver vara modul-9 i bredd.
Du kan skriva 9/21 eller 9/20 vid dörrarna på ritningen.

Marklinje (befintlig och ny) ville vår kommun ha på fasadritningarna, men det verkar ju inte så tillämpbart på ditt bygglov.
 
Mikael_L
Jag tog mitt första (och det jag hoppades skulle vara slutliga) ritningsutkast och knallade in hos handläggaren på kommunen.
Sa att jag kommer med ritningarna personligen såhär, med förhoppningen att han kan kasta en snabb blick ett par minuter så jag inte missat något uppenbart, och därigenom spara oss både tid.
Då kom det upp det där med marklinje, befintlig och framtida, så jag fick åka hem och rita om lite. :)
 
Hej, tack för svaren!
Datum, namn och fastighetsbeteckning har jag bara tagit bort på ritningarna jag lade upp här, kändes inte helt rätt att lägga ut planritningar på sitt hus på internet annars.
Förslag 1 har jag för att det finns ett förslag 2 också, även fast jag inte la ut dom ritningarna, är som ettan fast mindre tillbyggnad (under befintligt tak bara) (ifall alternativ 1 inte går igenom kanske alt 2 är ok iallafall).

Bra tips om dörrbredd, lägger till det och låter nog det gamla badrummet vara kvar istället för att sätta mig in i hur handikappkrav funkar.

Ska kolla upp det där med marklinje också, vet inte vad det är ännu :)

@slacker, bandy76: jag ritade dessa i Adobe Illustrator.
 
Glömde en grej, om jag inte skickar med ursprungsritningarna, måste jag då indikera i ritningen också de ändringar som inte går att visa genom att "strecka" i ritningen? Tex att dörren in till garaget flyttas en bit?
 
Jag missade att du gjort en sådan förändring. Kan redovisas med separata (detalj-)ritningar av befintlig plan och fasad
 
oandersson skrev:
Glömde en grej, om jag inte skickar med ursprungsritningarna, måste jag då indikera i ritningen också de ändringar som inte går att visa genom att "strecka" i ritningen? Tex att dörren in till garaget flyttas en bit?
Hej Ola,

Jag tycker, som alla andra, att du gjort enastående ritningar i vektorbaserade Illustrator. I nya ritningarna som du kommer att använda till ansökningen kan du rita en balloon och fylla den med ursprungliga placeringen av inre garagedörren för att ange flyttningen av dörren. Ange i text hur mycket dörren är tänkt att flyttas nedåt i meter.

Lycka till!
 
  • planAlt1ny.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ser väl vettigt ut.

MEN:
du måste måttsätta alla ritningar. Huvudmått och mått på tillbyggnaden, både i situationsplan, plan och i alla fasader. Dessutom måste du skraffera utbyggnaden även i situationsplanen.

separata ritningar för nuvarande hus behövs som sagt inte, de finns förövrigt redan på ditt stadsbyggnadskontor....
 
Tack för ballongtipset!

Vad gäller "Dessutom måste du skraffera utbyggnaden även i situationsplanen.", gäller det när nybyggnationen är under befintligt tak också? Ska man då skraffera med streckade linjer eller med normala?
 
Bygglov söks ju främst för att man vill öka byggnadsarean och eftersom byggnadsarea är den area huset tar upp på marken, och inte den area som täcks av taket uppifrån sett så är svaret JA.

Jag skulle skrafferat med vanliga linjer, men man skulle även kunna tänka sig prick-streckade linjer, dock inte streckade.
 
Kanske korrekt.
Byggnadsare är den area huset tar upp på marken OM taksprånget är under 50 cm. Om det bara skall byggas under ett befintligt tak tillkommer ingen yta.
Fasadritninger behöver inte måttsättas-måtten framgår av planritning.
Befintliga ritningar kan krävas in om något är oklart.
 
haavard skrev:
Om det bara skall byggas under ett befintligt tak tillkommer ingen yta.
Enligt Olas tillbyggnadsritningar tillkommer takbyggnad över bastu och WC/dusch, och utgör tillsammans med groventré sluten byggnadsarea. Tillbyggnaden, tillsammans med tidigare öppenarea, utökar byggnadsarean och skall, som sagts, markeras i situationsplanen i ansökningshandlingarna.

När den inre garagedörren flyttas och leder till sluten area kan kravet på brandsäkrad sluss uppstå. Om inte handläggaren kommer att anse att den efter åtgärden inneslutna groventréen är att betrakta som sluss till vistelseutrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.