Hejsan, var ute och kikade på vårtat nybygge häromdagen. Grannens platta var lagd och ser då att deras garageplatta ligger 1 meter från vår tomtgräns. Behöver inte de vårt grannyttrande för att få bygga så nära oss?

Någon som vet?
 
beror på detaljplanen. Kolla med din komun vad som gäller.
 
Om husleverantören äger flera tomter och söker bygglov samtidigt. Då kan den ena tomten bevilja grannegodkännande till den andra tomten, utan att du som köpare har haft möjlighet att reagera.
 
ojdå, det visste jag inte. Så då har man ingen rätt att överklaga detta? Antar att husleverantören skött detta utan att meddela oss.
 
börja med o se vad detaljplanen säger innan det kokas ihop andra historier.. :)
 
Ja det är sant.. bäst jag kollar med kommunen först. Tack för hjälpen.
 
I en del detaljeplaner får garage ligga 1 meter ifrån tomtgräns såvida det inte är prickmark. Hadde senast idag ett sånt ärende som jag tittade på där grannen hadde sitt garage 1 meter ifrån gränsen mot grannen, ingen prickmark emellan de det var endast prickmark mot "offentliga" ytor!

p.s. Kolla med kommunen om vad som gäller för just din tomt!

MVH!
 
terpsichore skrev:
Hejsan, var ute och kikade på vårtat nybygge häromdagen. Grannens platta var lagd och ser då att deras garageplatta ligger 1 meter från vår tomtgräns. Behöver inte de vårt grannyttrande för att få bygga så nära oss?

Någon som vet?
Grannar skall ges information om vad som händer på en tomt som kan påverka dem.
Altså ett granneyttrande är inget annat än en bekräftelse att man tagit del av information.
Huruvida byggnaden ligger för nära etc. är det up till bygglovshandläggaren att bedöma.
Endast om byggnationen fått bygglov i strid med gällande kommunala planer eller PBL kan grannar ha någon faktisk påverkan på bygglovet som sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.