Chr3
Mitt garage som jag fick uppgift om vid köp för fem år sedan ska stå ca 1m innanför tomtgränsen visade sig stå ganska prick på tomtgräns nu när granntomten ska bebyggas.
Än så länge håller de bara på och gräver för det nya huset men jag börjar såklart fundera på hur jag ska kunna underhålla fasaden på mitt garage när de byggt klart, ifall de sätter upp staket. Visst är det än så länge en hypotetisk fråga, men bra att vara förberedd när/om det blir så.

Hur gör andra? Jag vill inte bli osams med nya grannarna, de lär väl bo där i många år så god grannsämja är att föredra. :)
Åt andra hållet har jag gamla grannar med likadant hus som mitt och exakt samma placering av garaget så jag förmodar att även det står på tomtgränsen, dock spelar det ingen roll för min del då vi knappt rör oss på den sidan huset, har inget staket heller där.

Jag har inte träffat nya ägarna till granntomten än, de köpte den i våras av en byggherre som för två år sedan skulle bygga där men han la ner det, ingen var intresserad av att köpa. Nu plötsligt grävs det där (dock inte som förra ägaren till den tomten hade sökt bygglov för, blir helt annat hus, annorlunda placerat därtill, fick jag veta av grävaren idag. Om det är åt det bättre eller sämre vet jag inte då vi inte fått någon vetskap om att det getts nytt bygglov. Trodde man alltid får möjlighet att lämna synpunkter före beslut om nytt bygglov tas men för detta nya hus fick vi inget besked, så vi blev något förvånade när det blir helt annan form på huset än det vi fick lämna synpunkter på för 2 år sedan)
 
Chr3 Chr3 skrev:
Mitt garage som jag fick uppgift om vid köp för fem år sedan ska stå ca 1m innanför tomtgränsen visade sig stå ganska prick på tomtgräns nu när granntomten ska bebyggas.
Än så länge håller de bara på och gräver för det nya huset men jag börjar såklart fundera på hur jag ska kunna underhålla fasaden på mitt garage när de byggt klart, ifall de sätter upp staket. Visst är det än så länge en hypotetisk fråga, men bra att vara förberedd när/om det blir så.

Hur gör andra? Jag vill inte bli osams med nya grannarna, de lär väl bo där i många år så god grannsämja är att föredra. :)
Åt andra hållet har jag gamla grannar med likadant hus som mitt och exakt samma placering av garaget så jag förmodar att även det står på tomtgränsen, dock spelar det ingen roll för min del då vi knappt rör oss på den sidan huset, har inget staket heller där.

Jag har inte träffat nya ägarna till granntomten än, de köpte den i våras av en byggherre som för två år sedan skulle bygga där men han la ner det, ingen var intresserad av att köpa. Nu plötsligt grävs det där (dock inte som förra ägaren till den tomten hade sökt bygglov för, blir helt annat hus, annorlunda placerat därtill, fick jag veta av grävaren idag. Om det är åt det bättre eller sämre vet jag inte då vi inte fått någon vetskap om att det getts nytt bygglov. Trodde man alltid får möjlighet att lämna synpunkter före beslut om nytt bygglov tas men för detta nya hus fick vi inget besked, så vi blev något förvånade när det blir helt annan form på huset än det vi fick lämna synpunkter på för 2 år sedan)
Mina föräldrars bostadsområde (där jag växte upp) är rätt uselt konstruerat med långsmala tomter.
De flesta har en carport och bod som har bortre väggen i tomtgräns mot ena grannen.
Huset ligger sedan förskjutet och har andra långsidan mot nästa grannes tomt.
Det har aldrig varit något problem med underhåll de snart 50 år jag har haft koll på området. Man pratar med grannen och berättar vad man behöver göra, sedan gör man det.

Dock så är det en extra dum sak, och det är ju att alla målar sin carport/bod i den färg man önskar i övrigt.
Fick nyss fråga från mammas granne som är "nyinflyttade" sedan 10 år och de undrar om de kan få måla om väggen i en färg som de väljer.
Givetvis får de det!
(Vi tackar för en gratis ommålning och de var nog extra villiga att "ställa upp" då mamma är rullstolsbunden änka med MS och inte gör särdeles mycket utomhus...)
Vi pratade då en del om det konstiga i hela området kring att man i praktiken väljer färg på en vägg som är någon annans utsikt.

Så, vad sägs om att prata med grannen och välkomna de till området.
Påtala att du kommer behöva tillgång till deras tomt när du väl ska måla om garaget och passa på och fråga om de har några önskemål om färgval.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Om du redan nu vet att du behöver vara sams med grannen och försöker vara rimligt trevlig, vid alla tillfällen som ges, ska du antingen ha en väldig otur med granne, eller vara socialt oduglig för att det inte ska funka.

Ta resa på vem som ska flytta in, hör av dig och fråga vad du kan göra för att underlätta för dem. Vill deras byggare värma mat, låna toalett, låsa in verktyg eller liknande? Är det något de behöver låna i samband med bygge eller flytt? Det finns många sätt att göra sig omtyckt som granne.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Chr3 Chr3 skrev:
Mitt garage som jag fick uppgift om vid köp för fem år sedan ska stå ca 1m innanför tomtgränsen visade sig stå ganska prick på tomtgräns nu när granntomten ska bebyggas.
Än så länge håller de bara på och gräver för det nya huset men jag börjar såklart fundera på hur jag ska kunna underhålla fasaden på mitt garage när de byggt klart, ifall de sätter upp staket. Visst är det än så länge en hypotetisk fråga, men bra att vara förberedd när/om det blir så.

Hur gör andra? Jag vill inte bli osams med nya grannarna, de lär väl bo där i många år så god grannsämja är att föredra. :)
Åt andra hållet har jag gamla grannar med likadant hus som mitt och exakt samma placering av garaget så jag förmodar att även det står på tomtgränsen, dock spelar det ingen roll för min del då vi knappt rör oss på den sidan huset, har inget staket heller där.

Jag har inte träffat nya ägarna till granntomten än, de köpte den i våras av en byggherre som för två år sedan skulle bygga där men han la ner det, ingen var intresserad av att köpa. Nu plötsligt grävs det där (dock inte som förra ägaren till den tomten hade sökt bygglov för, blir helt annat hus, annorlunda placerat därtill, fick jag veta av grävaren idag. Om det är åt det bättre eller sämre vet jag inte då vi inte fått någon vetskap om att det getts nytt bygglov. Trodde man alltid får möjlighet att lämna synpunkter före beslut om nytt bygglov tas men för detta nya hus fick vi inget besked, så vi blev något förvånade när det blir helt annan form på huset än det vi fick lämna synpunkter på för 2 år sedan)
Om grannen går med på det kan ni ju skriva ett avtalsservitut som ger rätt att komma åt grannens fastighet för att underhålla fasaden. Då gäller detta även om det kommer nya ägare till fastigheten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.