Tänkte bara skriva om hur små bagateller kan utvecklas till att bli ganska påfrestande i längden. Vi bor i änden av en liten smal väg och har även en närbelägen granne i ändan på denna vägen.

Vi var från början väldigt nöjda med dessa grannar och även om vi inte umgås speciellt mycket så har vi nästan kontakt dagligen. Fikar ibland tillsammans och så.

Vid något tillfälle frågade grannen om han kunde ställa bilen på våran tomt/parkering för han skulle fixa lite på sin tomt. Helt okej, sa vi.

Vid ett annat tillfälle frågade han om det var okej att dom fick låna våran parketring för att de skulle få gäster och hade ont om plats. Helt okej, sa vi.

För att göra en lång historia kort så visade det sig att detta var den klassiska "vi ger lillfingret och de tar hel handen". För nu frågar de inte längre, har kommit hem och funnit både en och två bilar på våran tomt. Ibland till synes helt utan anledning.

Varje enskillt tillfälle kan verka som en bagatell men samtidigt börjar detta bli j..ligt irriterande. Vi har ju också i det längsta försökt undika att hamns i konflikt med dem eftersom de är de enda riktigt närbeleägna grannar vi har och man försöker väl alltid undvika en osämja.
 
;) Sök i forumet med knappen uppe till vänster på "grannsämja", så kan Du läsa om flera irritationsmoment bland grannar!

Min situation har blivit så förpestad, så man tror inte det är sant, helt enkelt!

Ring Dina vänner och be dom "bila över en sväng", när Du har deras bilar där och när de kommer, så går ni sedan över och ber dem flytta sina bilar och lägg till att det är bättre om de frågar innan, så det inte uppstår liknande situationer igen.

Men lite humor går det kanske att "klara ut saken" !

Helena med
Sverige Stugan
 
Eller köp en av de där "Buttriks" parkeringsmätarna (sparbössa), sätt upp vid parkeringen och tjäna en extra hacka ;)
 
Promod skrev:
de är de enda riktigt närbeleägna grannar vi har
Underligt att de måste parkera just på er tomt om ni två är de enda närbelägna grannarna, då borde det väl finnas plats utanför er tomt att ställa bilen på för den händelse de nu inte ryms på sin egen tomt ::)

//Christina.


 
Ställ dit något! typ grovsoppor eller nått när dom inte har bilen där... dom kan ju inte ta hela parkeringen eller hur..

Låt skiten stå där i några veckor.. grannen borde ju fatta vinken eller?
 
Alltså, om man låter bli att konstra till sådana här saker så blir det inte en höna av fjädern. PRATA med grannen. "Du, det var en annan sak jag tänkte på, det skulle kännas bra om ni säger till innan ni parkerar bilen på uppfarten - det går nästan alltid bra men kolla gärna innan. Det är ok va?".

Det är ingen som blir sur av det!
 
MathiasS skrev:
"Du, det var en annan sak jag tänkte på, det skulle kännas bra om ni säger till innan ni parkerar bilen på uppfarten - det går nästan alltid bra men kolla gärna innan. Det är ok va?".
8) Så talar en diplomat. Mycket bra taktik. ;)
 
Ja precis, det är alltid bättre o prata med folk om det är något som man vill framföra istället för att skriva lappar, blänga menande eller göra nåt annat så folk måste leka Saida för o förstå vad man menar.
Det är så otroligt lätt att det blir missförstånd, sura miner o ogoda grannar när det inte behövs.
 
Tack för alla synpunkter och jag håller självklart med. Jag har talat med grannen och sa något i stil med vad MathiasS föreslog. Verkar hur som helst inte ha tenderat i några hard-feelings.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.