hej! har just nu tusen frågor känns det som, är det någon som har tips/erfarenheter om gällande grannmedgivande? vi ska bygga och området ligger utanför detaljplan vilket medför att vi måste ha grannarnas tillstånd. vi håller nu på som bäst att samla in underskrifter, men bra att få lite tips om vad som kan gå snett etc..

tack för all hjälp!!

besök gärna vår byggnation dreamhouse
 
Det värsta som kan hända är att någon granne av någon anledning sätter sig på tvären. Kanske inte för att han/hon ogillar er men kanske för att ni bygger där grannen tidigare har haft utsikt över något vackert eller fikaplats, vad vet jag.
Lycka till med bygget!
 
tack snälla! om de godkännt, kan man av någon anledning 'ändra' sig? antar att de då börjar leta fel etc.. man är alltid lite nojig..
 
Utan att veta helt säkert så är mitt svar 'tror inte det'. Samtidigt så låter det inte helt sannolikt att de skulle ändra sig. Det kan däremot sätta käppar i hjulen vid själva bygget. Om de tycker att det blir för stort eller liknande så kan de till och med sätta stopp för bygget har jag för mig. Oftast blir det mest bara förtret för de som bygger, jag har inte hört talas om att ett bygge blivit stoppat permanent.
 
ja man har ju läst om riktiga mardrömsbyggen... man får hålla tummarna helt enkelt.. tack för svar!! grattis till ert bygge!x
 
Jo, de kan ändra sig. Det var en dokumentär på TV för något år sedan om just det. Inom 10 år från byggstarten kan man klaga och rent teoretiskt få bygglovet upprivet. Efter den tiden kan man också klaga, men då kan det inte få någon verkan.

Dokumentären handlade ett bygge på en ö i bohuslän. Där gav kommunen bygglov, men det blev överklagat och den högre instansen (länsstyrelsen?) rev upp bygglovet trots att huset var klart i stora delar. Kommun och länsstyrelse hade olika sätt att mäta hur högt huset var, det var klippor runt omkring.

Med lite tur så finns den dokumentären i SVT:s arkiv på webben.
 
Hade ett liknande fall i Umeå. Där bygglov först beviljades för höjning av ett hus. När bygget var klart så klagade grannarna och bygget stred på nåt sett mot detaljplanen vilket kommunen missat. Tror det slutade med att kommunen fick köpa huset av byggarna för att återställa till ett plan igen.
 
men gällde det när grannarna redan skrivit på för grannmedgivande? mörtnäs är utom detaljplan så deras godkännande ligger till grund för bygglovet. och nu har alla skrivit på... hua man blir ju orolig... har oxå sett den där dokumentären men har för mig att grannarna ej hade skrivit på ritningarna från början... måste kolla med kommunen, har möte imorgon...

tack alla!
cam
 
Om jag minns det rätt så kan grannarna ändra sig i efterhand, typ säga att "det blev högre än jag hade trott"... vill minnas att jag tänkte att jaha, inget bygglov sitter 100% säkert förrän efter 10 år.
 
Som jag fattat det så kan grannen överklaga inom 3 veckor efter att de blivit informerade om att bygglovet beviljats.

Men det finns inget som hindrar att de "råkar" begära ut bygglovet först när huset stått där i 5 år. Att de sett ritningarna och godkänt dem innan spelar inte så stor roll. Så vitt jag förstår så måste man skicka ut det beviljade bygglovet med rek brev till grannarna, med mottagningsbevis om man skall kunna känna sig säker efter 3 veckor. Och teoretiskt kan i princip vem som helst överklaga. Tanten som bor 2 km bort men är ute på morgonpromenad med hunden kan tycka att ert hus ligger i vägen för hundens morgontoalett. Och överklaga bygglovet efter några år, troligen med mycket begränsad framgång.
 
hmmm ja verkar som man aldrig kan vara säker.. vi har fått grannarnas underskrift, gick runt och pratade med dem istället för att skicka ut och 3 veckors principen. har funkat väldigt bra. vi har en maxhöjd som de godkännt så håller vi dem så hoppas vi ingen klagar.. phu..
dreamhouse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.