Hej!Skall göra en lång historia kort!!Har ett bygglov som ligger hos statsarkitekten i väntan på byggnadsnämnden(utomplans)Har en lååång tid ritat på mitt drömhus i modern funkis och övriga området är ett virrvarr av ovackra och ovita(!) ;)byggnader...det finns alltså ingen direkt linje att följa.Fick idag veta att de flesta i min framtida närvaro har skickat negativa yttringar till just statsarkitektkontoret och dom gillar varken utseendet eller höjden på huset(2-plan).Statsarkitekterna tycker att allt ser bra ut men vad kan jag vänta mig tror ni???Vad har ni för erfarenheter av detta??Må väl..
 
Bered dig på en lång strid, men ge dig inte !
Har själv fått rätt i Byggnadsnämnden och Länsstyrelsen och är nu på väg till Länsrätten samt hot om publicering i kvällspressen !  Men jag kommer ALDRIG att ge mig, jag SKA bygga !!!
Räkna med ett par månader på BN och ett år hos Länsstyrelsen, jag vet inte hur lång handläggningstid Länsrätten har. Hoppas bara det går snabbt.
Men enl PBL SKALL bygglov beviljas om marken inte är bättre lämpad för annat OCH dit hus inte avviker för mycket från de kulturella och traditionella värdena på platsen OCH din granne inte får STOR olägenhet.
 
Hej!Jag är rustad för strid,har precis varit hos min handläggare(som inte tycker jag ska bry mig)och hon menar också att det inte finns så mycket att gå på.Det intryck hon har fått är att granndamerna är rädda för att vi ska tillbringa våra dagar med att stirra ner på dom,strosandes i deras trädgårdar.....jag kan dock garantera att ingen utav dessa VILL man vila ögonen på ;),som sagt,jag hoppas det går bra men det känns ju tyvärr inte som en bra start :(/Må väl
 
Sitter i samma sits med en tomt, har legat hos länsstyrelsen sen i augusti. Tror inte att grannarna får rätt av ovan angivna skäl. Har du tid att vänta så gör det. Beslut i vårt fall väntas i mars-05. Sedan kan de överklaga till länsrätten men där tar det stopp.

Problemet är att grannarna också sedan kan överklaga själva bygglovet. Så i vårt fall är det två turer med överklaganden som väntar för grannj... vill inte att vi förstör deras område...som de inte äger men anser sig uppenbarligen ha rätt till!

Keep on fighting!
 
Kämpa på bara. Har varit i samma sits och förstår hur ni känner er. Om ni har is i magen så sätter ni igång och bygger om ni inte redan har byggstopp. Det gjorde vi och vi fick rätt till slut.

mvh
David
 
Någonstans känns det väldigt bra att man inte är ensam...övrig familj och vänner börjar nog ledsna på mitt byggtjat!!
 
Min erfarenhet är att OM du har stadsarkitekten på din sida är resten rena promenadsegern. Sällan vågar de förtroendevalda säga emot. Time is on your side.

För övrigt skulle jag inte vilja bygga "mitt drömhus" mitt i ett tättbebyggt område bland en massa avigt sinnade motvals individualister. ;)
 
Precis...det känns inte helt bra,vi får se vad som händer :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.