Hej

Grannen håller på bygga ett nytt 2 1/2 plan hus, som har tak höjd på nästan 9,5 meter.
Jag misstänker att huset när den är helt klar kan skymma en del utsikt för oss, dock kan det också blir se fint ut med en helt nybyggd hus på ena sida av vår tomt.

Finns det någon regel om hur högt man kan bygga?
 
Sådana regler finns i detaljplanen, och om grannen har fått bygglov så bör bygglovet vara i enlighet med detaljplanen om allt gått till som vanligt. Enklast är att ringa kommunen och fråga.

Om ni inte bor inom detaljplanerat område så har jag inte riktigt koll på regelverket.
 
  • Gilla
l3i
  • Laddar…
Om granne bygger på detaljplanelagt område så behöver ni inte bli tillfrågade om han följer detaljplan. Och då är höjden rätt om inte någon gjort något fel (Byggnadsnämnd eller granne). Om det inte är detaljplanelagt så ska ni ha fått tillfälle att yttra er, om inte så har det blivit fel i hanteringen.

Men det faktum att du får en försämrad utsikt påverkar nästan aldrig ett bygglov, i så fall är det andra saker som gör det. Byggnaden ska vara placerad så att medför risk för brandspridning (går att åtgärda), medföra besvärande skuggning, insyn mm. för att påverka det. Hur mycket olägenheter det ska medföra för dig är inte klarlagt i lagtexten för att påverka grannens bygglov om det är lämpligt bygglovet är ur andra synpunkter men det krävs mycket.

l3i skrev:
Hej

Grannen håller på bygga ett nytt 2 1/2 plan hus, som har tak höjd på nästan 9,5 meter.
Jag misstänker att huset när den är helt klar kan skymma en del utsikt för oss, dock kan det också blir se fint ut med en helt nybyggd hus på ena sida av vår tomt.

Finns det någon regel om hur högt man kan bygga?
 
  • Gilla
l3i
  • Laddar…
Tack för förklaringar!
 
Det som kan vara fel är att det är svårt att bygga halvplan/inredd vind enligt reglerna vilket gör att hallplaner blir en tredje våning vilket är mycket ovanligt att DP tillåter.
 
Det jag skrev är lite okorrekt, huset egentligen är 3 plan plus tak med vinkel.
De har fyllt jord på ena sida av nedersta plan så det blir en suteräng.
Men från min sida ser det ut som 2 plan plus tak delen.
 
Men stämmer huset med det beviljade bygglovet? Stämmer det med gällande detaljplan för området?

Numera så skall du som granne ha fått ut kopior på det beslutade bygglovet, när beslutet fattades. Detta för att du under begränsad tid skulle ha möjlighet att överklaga.

Om bygget dessutom strider mot detaljplanen (s.k mindre avvikelse, en våning extra är aldrig en mindre avvikelse), då skall du dessutom ha fått ut förslaget på s.k grannehörande innan stadsbyggnadskontoret fattar beslut om bygglovet.

Har du inte fått ut bygglovet, så är det första du skall göra att begära ut en kopia från kommunen, det är en offentlig handling, de får inte ens fråga varför du vill ha kopian.
 
Jag fick ingen kopia av bygglov från kommunen, men har begärt ut det själv häromdan.
Kan det vara att jag flyttade in för halv år sedan och bygglovet godkändes av kommunen en månader efter?

Det är inte förrän min fru sa "kolla, grannen har fyllt marken med över en meter jord", började jag tänka om det kan bli besvärlig för oss. T.ex. nu lutar kanske deras tomt mot våra, har de ansvar att dränera så att regnvatten inte samlas vid tomt gränsen?

Angående detaljplanen, jag har läst den, men det står inga "detalj", inga siffror.

Min största funderingen är hur kollar jag om husets grunden är högre än vad som anges i bygglovet?
 
Är det uppfyllt som du beskriver så räknas det inte som våning. Det låter som ett tvåplanshus med suterrängvåning och vanligt sadeltak vilket är en mycket vanlig lösning. Min gissning är att allt är juridiskt OK eftersom du INTE fått yttra dig eller blivit meddelad. Kommunerna har blivit mycket npga med det, men det händer att det missas.

Men för att vara säker så kan man begära kopia på bygglovet och jämföra.

l3i skrev:
Det jag skrev är lite okorrekt, huset egentligen är 3 plan plus tak med vinkel.
De har fyllt jord på ena sida av nedersta plan så det blir en suteräng.
Men från min sida ser det ut som 2 plan plus tak delen.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det är ju rätt sannolikt att du då ännu inte var registrerad för lagfarten om bygglovet beviljades en månad efter att ni flyttat in. Och OM det strider mot det. planen så har grannehörandet troligen gått ut till förre ägaren.

I så fall lite fult av förre ägaren att inte skicka över beskedet till er.
 
Det kan vara värt att granska bygglovet. Det är inte ovanligt att hus byggs på alltför hög höjd, billigare att fylla ut runt huset än att spränga sig ner till rätt nivå.
 
tack, kan man anonymt begär kommunen att gör en kontrollmätning på höjd så det stämmer med bygglovet?
 
  • Gilla
pooster
  • Laddar…
Njaa.. du kan nog anmäla anonymt att det ser ut som bygglovet inte följs, men kommunen behöver inte nödvändigtvis agera. Tror att de har större skyldighet att agera om det är en sakägare (=granne) som anmäler.

Men du borde kunna utläsa ur bygglovet, dels hur högt huset skall bli, dels hur det skall placeras på tomten i höjdled.
 
  • Gilla
l3i
  • Laddar…
Enligt pbl som jag tolkar det räknas alltid sutterängplan som våning, dock gäller ev bestämmelser i DP före.
 
Ev markförändringar större än ca halvmetern skall finnas med i bygglovet annars är fyllen ej enligt lov. I DP finns angivet antal våningar som byggrätten medger. Tex står det B II som avser bostad två våningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.