Hur skall jag göra? Grannen har två björkar på sin sida av tomtgränsen och två stora grenar har gått av och hänger in över min tomt. Jag har ett växthus som jag byggde upp innan grannen köpte grannfastigheten (Säljaren var ett dödsbo) och det ligger en bit in på min tomt och förre grannen hade inget emot att jag ställde upp växthuset på platsen.
Nu till min fråga.
Skall jag ta ner kvistarna/grenarna själv (om jag nu har rätt att göra det), eller skall jag be grannen att ta bort dessa innan de lossnar från trädet och faller över växthuset?
 
Smidigast är att fråga grannen om det är okej att du tar bort dem innan de ramlar. Du har inte rätt att ta dem förrän du bett grannen göra det nämligen, men de kanske inte ens har förstått att det är ett problem.
 
  • Gilla
Byggda
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Hej!

Detta svaret på lawline ger ledning till vad som gäller. Kan vara mildare när det är grenar som gått av på detta sättet men du får den hårda faktan kring detta på den bifogade länken.

[länk]

Lycka till!
Tack !
 
Iom. att grenarna är av och uppenbarligen kommer att falla ganska snart. Och då dessutom ställa till med skada. Så är det oaktsamt/vårdslöst av din granne att inte ta hand om grenarna snarast.

Om ditt växhus skadas av grenar som blåser ned från grannens träd, och det är fullt normala grenar som sitter fast som grenar brukar göra. Då är det ditt problem att du får skador, "shit happens". Men om grannen genom vårdslöshet orsakar skador på ditt växhus, så kan grannen bli skadeståndsskyldig. Här låter det ju som det är uppenbart att grenarna utgör en fara, om de redan knäckts. Det behövs då knappast en expert för att bedöma att det finns en risk. Men grannen har kanske inte observerat risken. Om du uppmärksammar grannen på risken, och han inte gör något åt det, så kan det vara vårdslöshet.

Sedan finns det nog ingen som kan säga hur snabbt han måste åtgärda. Nu löser det sig förhoppningsvis om du pratar med grannen, och om du själv fixar det så kanske det är den enklaste och minsta risken, eller om ni hjälps åt. Grannen kan troligen vänta någon månad eller två, utan att anses vara vårdslös.
 
Är bara grannen åtminstone halvt normalvettig borde det enklaste/snabbaste/krångelfriaste vara att prata med grannen och få tillåtelse att plocka bort grenar som redan gått av och riskerar att skada ditt växthus.

Känns som en onödig risk till osämja om du ber honom att ta bort sina redan förstörda grenar och behöver vänta på att det passar honom. Jobbet har du på sitt sätt "förtjänat" när du valde att placera växthuset under grenarna och det tar väl hur som helst inte många minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.