Hej!

Vad gäller i nedanstående fall?

Grannen har 2st tallar som står på hans tomt, ca 50cm från tomtgränsen. Grenar och kronan går en bra bit in över vår tomt vilket skapar miljarder kottar som faller ner på gräsmattan varje år.

Hur säger reglerna om dessa grenar som går in en bra bit på vår tomt?

Jag har inte pratat med honom om detta ännu men jag vill att han ska kapa bägge träden >:(
 
Gäller det bebygd skogstomt i tättbebyggt område är det möjligt att han inte får ta bort träden! Gäller det tallar han satt själv kan du kräva att träden inte får gå (alltför långt) in i din trädgård. Men vem planterar stora tallar i en villaträdgård ... :-/?

Innan du framför ditt morr till grannen kan det vara vettigt att ringa kommunen och fråga vilket regelverk som gäller. Generellt har man blivit mer och mer medveten om att landskapet skall behållas så mycket som möjligt. I mitt barndoms område i Sthlm var det redan för länge sen ;) förbud att ta bort den del av tallskogen som fanns kvar efter nybygget. Då får man anpassa trädgården efter detta.
 
Jag har motsatt "bekymmer". Jag sitter på altanen och ser hur grannen kommer gående med en såg, går upp på sitt garage och sågar av 2 grenar på vår björk. Går ner och sätter dem i en spann med vatten. Student i helgen...

I princip gör det inte mig så mycket (hade inte märkt någon skillnad om jag inte varit vittne till kapningen) men man tycker ju att det är allmän hyfs att fråga först, speciellt när man sitter ute och ser eländet.

Men mes som man är biter man ihop och tänker grannsämjan framför allt (nästa gång tar han säkert fram motorsågen)! ;D
 
brevik skrev:
miljarder kottar som faller ner på gräsmattan varje år.

(
Så är det att bo nära naturen ;)
gaia med miljarder eklöv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.