Som rubriken lyder, bör jag vara orolig?

Det är stor höjdskillnad mellan min tomt och granntomten, över 2 m, och mellan dem finns det således en stödmur. Trädet står ganska nära muren. Rotskotten har spridit sig kraftigt i stenkrosset mellan muren och granntomtens gräsmatta.

Är detta något som kan påverka murens stabilitet? Skotten har kommit i princip längs med hela muren. Moderplantan är vid grön pil, det skott som kommit längst bort är blå pil.

Det som komplicerar saken är att grannfastigheten är en hyresfastighet, så jag kan inte bara traska över och snacka med "grannen" eftersom det sannolikt ligger utanför hyresgästernas ansvar. Och vill gärna veta om det är ett faktiskt problem innan jag gräver fram kontaktuppgifterna till hyresvärden.
 
  • Stödmur med höjdskillnad mellan tomter, träd nära muren med rotskott, gröna och blåa pilar markerar växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vem äger marken där stödmuren står? Grannen eller du?
 
Enligt gränsrören går gränsen precis bakom murens stenar. dvs jag äger muren, grannfastigheten äger marken (och gruset) bakom den.
 
Rönnsumak är visserligen mycket vacker men ett otyg i villaträdgård pga rötter och villig spridningsförmåga. Ja, den kan definitivt skada muren!
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
blir kanske att slå en signal till hyresvärden/ägaren... känns inte helt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.