Grannens ska bygga garage i nära anslutning till min tomt.
Jag undrar över om jag är skyldig att ge grannen/byggarna tillträde till min tomt när de bygger garaget?
Som jag ser det så blir det en omöjlighet att bygga utan att beträda min tomt.
Garaget ska vara endast 80 cm in på grannens tomt.
Dessa 80 cm gäller väggfasad, taket kommer skjuta ut en del.

Till det hela hör att grannen även blir tvungen att gräva upp en hög häck som är planterad 15cm in på grannens tomt.
Då jag har stenlagd uteplats fram till tomtgräns där så kommer förmodligen denna att sjunka.
Det jag är mer rädd för är en friggebod som jag har vid denna tomtgräns.
Vad händer ifall den sidan som är intill tomtgräns börjar sjunka när grannen börjar gräva?
Vem ska stå för det?
Grannen kommer få gräva djupt då han ska ha golvvärme i garaget.
 
Om du gett medgivande till bygget så blir det nog svårt att neka tillträde till ytan som behövs för att resa upp garaget. '
Hoppas verkligen att du tänkte dig för innan om du skrev på?
 
Att ge sitt medgivande vid ett grannehörande för ett bygglov har ingenting att göra med att ge tillträde till tomtmark, så det är inte svårt att säga nej om man vill.

Jag ser inget problem med att bygga ett garage utan att beträda din tomt.
Jag ser inte att det kommer bli ett problem med sättningar om du gjort underarbetet korrekt på din sida.
Grannen behöver inte gräva speciellt djupt bara för att han ska ha golvvärme.
Din friggebod står på plintar kan man anta? Då är det ju bara att lägga under några brädbitar så den är rak igen.
Du oroar dig i onödan.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Håller med att bygglov har inget med tillträde att göra. Risken finns alltid dock att byggarna tidvis kan ställa saker på grannes tomt. Händer tyvärr alltför ofta. För att avgöra om det finns behov att använda din tomt borde man se hur mycket fri yta det finns annars. Vet ej heller vilken typ av mark vi pratar om (lermark, sandmark, ytlig bergmark, etc). Men normalt borde det inte finnas problem med sättningar som MathiasS skriver. Men att behöva klossa upp sin egen friggebo pga. grannes nya garage. Mjaa, inte en drömskenario direkt det helelr. Hoppas det går bra för dig ändå.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
tane
Har inte givit mitt medgivande till bygglov. Tvärtom bestred jag.
Kommunen skrev att de beviljar bygglov då det inte strider mot detaljplan. Detta trots att 4.5 meters regeln är inskriven i detaljplanen.

MathiasS
Ja den står på plintar.
problemet är att den är isolerad och inredd. Sjunker ena sidan så kommer ju gipsskivor mm att dela på sig.
Är inte intresserad av att spackla och måla om hela insidan igen.
 
Jag antar du drev inte saken till högre rättsinstanser?

Hoppas du skrev ned dina argument till kommunen om eventuella markrörelser och skador som kan förekomma.
Om jag vore dig skulle jag dokumentera allting innan grannen bygger garaget. Bilder med datum hur det såg innan.
Det går säkert driva saken mot kommunen senare om det visar sig att bygget orsakar skador på din sidan.
Kommunen borde beaktat dessa punkter vid ett beslut.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Nej, ev. skador på en granntomt har inget med bygglov att göra. Grannen får inte orsaka att ex. uteplatsen sjunker genom sin grävning. Olyckor kan iofs alltid inträffa. Då får grannen bekosta en återställning (med ev. åldersavdrag).

Men som nämnts i tråden, dokumentera, med bilder. Mät med vattenpass hur plan din uteplats är nära gränsen i nuläget. För själva bygget 80 cm från din gräns bör inte påverka något på din tomt. Men att gräva upp en häck 15 cm från din plattläggning låter vanskligt.

Ang. bygglovet och detaljplan. I väldigt många fall tillåter en detaljplan att just garage får byggas 1m från gräns, ibland tillåter planen garage ända frma till tomtgräns, men då tänker man sig ett gemensamt dubbelgarage, eftersom takutsprånget från ett enkelgarage inte får gå över tomtgränsen.

I äldre planer där inget annat än 4,5m är angivet så beviljas ganska slentrianmässigt garage till 1m från gräns som mindre avvikelse, och tydligen ofta lite närmare. Här har kommunen tydligen hävdat att 80 cm är OK enl. detlajplan. Om kommunen har slarvat, eller om trådskaparen ev. missat specialreglen om garage är av mindre betydelse. Kommunen skulle med stor sannolikhet bevilja bygglovet som mindre avvikelse om planen säger 4,5m.

Så ett överklagande skulle närmast blivit ett okynnesöverklagande som bara fördröjer bygget, inte stoppar det.

Vad gäller större byggingrepp på en granntomt, så har jag för mig att man faktiskt kan tvinga sig till tillträde, om det är absolut nödvändigt för att kunna genomgöra ett bygge. Men det är då en servitutsliknande process.
 
Eller kompromissa, du verkar ju fått bygga din friggebod i tomtgränsen.
Men för grannen ska 4,5m gälla
Nä, bit ihop och gör det bästa av situationen.
 
Ta kontakt med grannen och gör en plan för hur bygget ska genomföras för att undvika skador på din egendom. Om du är medgörlig med tillträde så borde grannen vara hänsynsfull.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja, som sagt, ta kontakt med grannen och gör han uppmärksam på din uteplats och friggebod så han tar det lite försiktigt och inte gräver längre ut eller djupare än nödvändigt. Dokumentera även innan han startar så du har något att falla tillbaka på om du skulle få några sättningar.
 
Det som behövs på din mark är som mest en byggställning vid resningen av garaget.
Allt grävande kan skötas på grannens mark.
Väggen som ligger parallellt med tomtgräns kan byggas i ett block och ställas upp, sedan strävar man den så att den står kvar medans man bygger resten.

Och som andra har sagt, om din mark sätter sig eller blir skadad under bygget så är grannen skyldig att återställa till ursprungligt skick.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
AndersS
Har ej friggebod i tomtgräns.
Min friggebod inverkar ej på grannens tomt då jag ej behöver tillträde till grannens tomt för att sköta den.

pelpet och falkn
Jag tycker det är en självklarhet för grannen själv att se till att hans bygge inte inverkar på min tomt. Det borde inte jag behöva påpeka.

Frågan är vad som gäller juridiskt om så sker.
Har jag rätt att neka honom tillträde på min tomt?
Är inte sugen att ha byggnadsställningar på min uteplats under sommaren.
Är han skyldig att återställa alla eventuella skador som sker pga hans bygge?
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Håller helt med om alla god råd ovan att hålla god kontakt med grannen.

Risken är dock att entreprenörerna inte vet vad som gäller så sätt upp en skylt (i samråd med grannen) om vad som gäller. Annars är det risk att det står en grävmaskin på TS tomt en vacker eftermiddag.
 
Mikael_L
Jag har mycket svårt att tro att grannen har någon som helst rätt att använda din mark under byggtiden.

Du kan bli tillfrågad och ge lov, men om du inte vill att din tomt används för bygget måste du givetvis kunna säga nej och att det sen ska respekteras.


Men om någon har något att visa som säger motsatsen, att man kan tilltvinga sig plats på annans mark under byggnation, så får ni gärna visa upp det här.
 
Allt bygge måste ske på marken som bygget ska ske på.

Alla skador ske ersättas.

Byggnaden måste byggas så långt in så all skötsel kan ske utan att gå in på grannens mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.