Vi har en granne vars lönnar står precis utanför vår tomt. Träden har växt lite på "sniskan" och lutar in mot vår tomt och stora grenar hänger in på vår sida.

Vad kan och får vi göra? Om vi skulle vilja ansa de grenar som växt in på vår sida och grannen inte vill - kan vi göra det ändå?

Finns det någon lag som reglerar sådana här situationer?
 
Pelles inlägg i hänvisade länk är riktig.

Kontentan: Du får inte kapa utan vidare utan du måste först ge grannen chans att själv göra de åtgärder som anses nödvändiga för att dämpa din olägenhet. I ditt fall måste du alltså bereda honom tillfälle att 'under lämplig årstid' göra ingreppet.

Diskutera muntligt; kolla av hur han reagerar; såvida ingen reaktion: rekommenderat brev (för att skydda dig för framtida åtal!) och så kapar du med lämplig hänsyn tagen till trädets typ. Fotodokumentation är inte dumt!

Jag kan ge dig exempel från mitt eget område. Granne blev förbannad över thujahäcken som svämmade över och kapade den alltför hårt på sin sida varav häcken dog. Detta gick vidare till tingsrätten; den kapande grannen förlorade och fick inte bara ersätta häcken med stora plantor utan fick dessutom vite.
Det blev dyrt!

Har själv en granne som, mot mitt godkännande, satt murgröna på muren mot sig; muren är min och spränger fogarna samt murgrönan växer in under mitt garagetak. Jag har påtalat detta ett antal gånger - försiktigt - men ännu efter flera år har murgrönan inte tagits bort. I detta fall tycker jag det är viktigt att hålla god sämja med grannen. Nå, jag har haft en del andra klagomål som grannen fixat och jag vill inte framstå som en extremt besvärlig granne så det finns god orsak till att jag ligger lågt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.