Upptäckte för ett par veckor sen en mindre damm i gräsmattan en dryg meter från vår husvägg, misstänkte direkt att grannens inkommande vattenrör var boven (deras hus är från 1929) varvid jag gick över och nämnde detta.
Till saken hör att vår tomt är en avstyckad del av grannens tomt, dock gjordes avstyckningen innan de köpt sitt hus, så de känner inte till alla detaljer kring detta. Vi har bott ännu kortare tid i vårt hus så samma sak gäller för oss.
Grannen ville först försöka hitta alla möjliga olika scenarion som kunde ställt till vattenpölen UTOM just deras inkommande vatten, men till slut kom kommunen ut och stängde av vattnet till hans fastighet, och ganska snart efter detta sjönk allt undan.
Enligt kommunens (väldigt gamla) skisser skulle vattenröret troligen gå från gatan in till deras hus helt utanför vår tomt, allt bra då, tänkte jag.
Några dagar senare kommer jag hem från jobbet och ser att grannen grävt upp 2m av vår 2-3m höga thujahäck som vi har ut mot gatan, och grävt ett dike som är 1m brett och 2m djupt diagonalt över hörnet på vår tomt, genom nästa sidas thujahäck, och in till deras hus. Det var tydligen så det gamla röret gick, som sprungit läck.

Jag kommenterade surt att "bara för att det gamla röret gått över vår tomt behöver man väl inte upprepa felet genom att dra nya slangen på samma ställe?" men fick till svar att kommunen inte ville gräva upp gatan, vilket skulle krävas för att dra slangen "runt" hörnet på vår tomt, och att man då blev tvungen att gräva över vår tomt.
Nu har det dock kommit till min kännedom att rörmokaren som utförde grävarbetet, är en bekant till min granne (som är målare) och att de har för avsikt att byta tjänster med varann, så att säga, och då är det inte svårt att förstå att man inte valt att argumentera speciellt länge med kommunen (om man ens gjort det överhuvudtaget) innan man istället valt att gräva fågelvägen, trots att det då går rätt över min tomt.
Under grävningen grävde de även av inkommande el till grannens fastighet, som även den går diagonalt över vårt tomthörn.
Vad jag vet finns inga som helst servitut, vilket gör allt ännu löjligare.

Eftersom grävningen redan var gjord (han ödslade inte ens tid med att ringa mig innan skopan sattes i jorden..) tänkte jag att "nåja bara han iordningställer allt som det var tidigare så får det väl vara så". Problemet är nu bara att vi anser att återoplanteringen av buskar ser förjäklig ut rent ut sagt, buskarna är planterade snett och i felaktig höjd jämfört med övriga buskar, de är överösta med tung lerjord upp över första 1-2 grenarna (som borde vara i det fria), buskarna lutar m.m. Även jorden (ca 3x3 meter) över diket är oseriöst tillbakalagd, fokus har verkligen lagts på att det ska gå fort och inte kosta ett öre, inte en spade med riktig planteringsjord har ännu lagts ut, bara upplandsleran som kommer från 2 meters djup, som är stenhård. Allt ser förjävligt ut rent ut sagt.

Vi går då över och undrar hur djupt dom satt buskarna i all vänlighet, för att försöka förstå om vi ska behöva lyfta ur alla buskar igen eller om det räcker med att ta bort all stenhård lera som ligger 4dm över nedersta grenarna på thujabuskarna. Grannen hjälper då till med att försöka iordningsställa det som vi vill, och erkänner att det kanske gick lite väl fort allting, men sen kommer grannens fru ut och är sur PÅ OSS för att vi hade "klagomål på buskarna". Så nu är väl grannsämjan sådär, trots att jag tycker att vi minst sagt varit tillmötesgående, har lånat ut både vatten och dusch medan de varit utan vatten själva.

Om det nu är så att servitut saknas för att få dra el och inkommande vatten över vår tomt, vad skulle de då få betala oss för att ha rätten att ha inkommande el och vatten över vår tomt?
 
Redigerat:
Hade de grävt upp min tomt utan att fråga, utan att det finns servitut, då skulle jag väntat tills de var klara med jobbet, och sedan råkat slå ner ett spett i den nya ledningen...

När det gäller buskarna, kräv en ordentlig återsätllning, samt garantier. Om de skulle visa sig ha tagit skada av spektaklet så ska ni ha garantier att grannen bekostar en full återställning.

Viktigast av allt: Kom ihåg, man måste inte vara vän med sin granne. Detta gäller speciellt när man har terrorbalansen på sin sida och när man vill kan ställa till det för dem genom att slå ner ett spett i sin egen gräsmatta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.