Har nyligen byggt nytt hus och flyttat in – första hösten här efter inflytt för ~2 månader sedan.

När vi byggde så hade vi en del problem med vatten, men inte så konstigt då vi bor lite i en sänka, lite vattensjuk tomt tänkte vi. Det medfar även att vi höjde marken en hel del under bygget, grävarna nämnde dock även att de hade upptäckt en hel del diskmedel och annat när det grävde, men kunde inte uppfatta var det kom ifrån och ingen tänkte mer på det.

Därefter sedan vi flyttade in har vi fortfarande när det regnar haft ganska stora problem med vattensamlingar på delar av våra gräsmatta, trots diverse dikningar och annat. Och upptäckte häromdagen något mindre kul; såg att grannen var ute precis bakom vårat hus (ca. 50cm från tomtgräns) och sopade undan lite löv i ett buskage och tog ner ett par grenar, då blottades ett stort vitt PVC-rör där det rann kraftigt med vatten ut ur.

Grannens tomt sluttar en hel del uppåt från oss, hans hus är kanske ca 15m från vårat, och röret går då sedan rakt ner mot oss och slutar en halvmeter innan våran tomtgräns. Nu när det har regnat som kraftigast har det bokstavligt talat sprutat ut vatten som delvis landar på vår tomt.

Vad som händer här är då alltså att dagvatten, och gissnings en del gråvatten flödar in på vår tomt (i.o.m. upptäckta diskmedel bl.a.).

Jag har inte pratat med grannen ännu då jag först vill kolla upp om vi ens har något att säga till om i denna situationen, eller om vi får bita i det sura äpplet och försöka dika och gräva kanske gräva en stenkista för deras vatten då vi "flyttade hit sist"? Några erfarenheter? Har redan mailat kommunkontoret om hur man ska hantera sådana situationer (utan att nämna några namn eller liknande innan man vet hur man ska lösa detta), men inte hunnit få svar ännu.

Deras hus byggdes runt 1995, vi då 2020. Både tomterna är runt 3400kvm. Vi bor utanför detaljplan och liknande.

Illustration på problemet:
Illustration av vattenflöde från grannes hus via PVC-rör som slutar nära tomtgräns till den postandes hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Grannen har inga rättigheter att leda över vatten på er tomt.
Han kan t o m bli skadeståndsskyldig om vattnet skadar er byggnad.
 
  • Gilla
Sandsjöberg och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dags att kommunens avloppsenhet gör en tillsyn av grannens avloppsanläggning. Utsläpp av BDT-vatten får inte ske. Särskilt inte så att det rinner in hos grannen.
 
  • Gilla
Tamazin och 14 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Grannen har inga rättigheter att leda över vatten på er tomt.
Han kan t o m bli skadeståndsskyldig om vattnet skadar er byggnad.
Detta gäller då alltså även om han teoretiskt gjorde detta innan vi byggde vårt hus?
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dags att kommunens avloppsenhet gör en tillsyn av grannens avloppsanläggning. Utsläpp av BDT-vatten får inte ske. Särskilt inte så att det rinner in hos grannen.
Tack, vet att kommunen ska inventera här i området inom inte en allt för lång framtid (2021-22 tror jag detta är inplanerat). Och nä, gråvatten är inte särskilt kul – men är nästan mer orolig för vårfloden sedan om de t.ex. har påkopplat hela sin dränering på detta.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
B byggarnolsson skrev:
Detta gäller då alltså även om han teoretiskt gjorde detta innan vi byggde vårt hus?
Ja, det gäller löpande. Så även om det skedde och inte spelade någon roll innan huset var byggt får han inte fortsätta göra det med hänvisning till hävd eller liknande.

Har ni grävt bort ett gammalt dike eller på annat sätt hindrat naturlig avvattning av grannens mark skulle det kanske gå att hävda något annat, men så verkar det ju inte vara.

Å andra sidan, har ni en låglänt tomt kommer grundvattnet att stå högre på er tomt än grannarnas. Så även om grannen gjort fel är det inte säkert att allt är grannens fel.
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
H
B byggarnolsson skrev:
Har nyligen byggt nytt hus och flyttat in – första hösten här efter inflytt för ~2 månader sedan.

När vi byggde så hade vi en del problem med vatten, men inte så konstigt då vi bor lite i en sänka, lite vattensjuk tomt tänkte vi. Det medfar även att vi höjde marken en hel del under bygget, grävarna nämnde dock även att de hade upptäckt en hel del diskmedel och annat när det grävde, men kunde inte uppfatta var det kom ifrån och ingen tänkte mer på det.

Därefter sedan vi flyttade in har vi fortfarande när det regnar haft ganska stora problem med vattensamlingar på delar av våra gräsmatta, trots diverse dikningar och annat. Och upptäckte häromdagen något mindre kul; såg att grannen var ute precis bakom vårat hus (ca. 50cm från tomtgräns) och sopade undan lite löv i ett buskage och tog ner ett par grenar, då blottades ett stort vitt PVC-rör där det rann kraftigt med vatten ut ur.

Grannens tomt sluttar en hel del uppåt från oss, hans hus är kanske ca 15m från vårat, och röret går då sedan rakt ner mot oss och slutar en halvmeter innan våran tomtgräns. Nu när det har regnat som kraftigast har det bokstavligt talat sprutat ut vatten som delvis landar på vår tomt.

Vad som händer här är då alltså att dagvatten, och gissnings en del gråvatten flödar in på vår tomt (i.o.m. upptäckta diskmedel bl.a.).

Jag har inte pratat med grannen ännu då jag först vill kolla upp om vi ens har något att säga till om i denna situationen, eller om vi får bita i det sura äpplet och försöka dika och gräva kanske gräva en stenkista för deras vatten då vi "flyttade hit sist"? Några erfarenheter? Har redan mailat kommunkontoret om hur man ska hantera sådana situationer (utan att nämna några namn eller liknande innan man vet hur man ska lösa detta), men inte hunnit få svar ännu.

Deras hus byggdes runt 1995, vi då 2020. Både tomterna är runt 3400kvm. Vi bor utanför detaljplan och liknande.

Illustration på problemet:
[bild]
Det är grannens ansvar att hålla reda på sitt vattenflöde så att det inte rinner ner till grannen.
 
  • Gilla
jade_wys38 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
...Har ni grävt bort ett gammalt dike eller på annat sätt hindrat naturlig avvattning av grannens mark skulle det kanske gå att hävda något annat, men så verkar det ju inte vara.

Å andra sidan, har ni en låglänt tomt kommer grundvattnet att stå högre på er tomt än grannarnas. Så även om grannen gjort fel är det inte säkert att allt är grannens fel.
Nope, vi har inte grävt bort något för dem. Och ja, absolut, att vi är lite lägre påverkar såklart vattennivåverna också vid regn. I nuläget är det då väldigt mycket precis där deras vatten kommer in – tror att det skulle hjälpa om de tog hand om sitt vatten bättre, men det skulle givetvis inte bli perfekt ändå.
 
  • Gilla
rosarve och 1 till
  • Laddar…
Kanske har de på gammaldags vis ett dagsvattenavlopp någonstans dit de leder tvättmaskinsslangen utan att veta om att det är så? Man kan ju hoppas att det är så iallafall, att de faktiskt inte vet om att det är något galet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mycket möjligt! Tror verkligen inte att de vill göra fel med flit såklart – utan för min egen skull vill jag bara veta vad jag har att gå på innan jag tar en eventuellt onödig strid och får ovänner på köpet.
 
De får inte släppa ut något alls på det viset. Men särskilt inte gråvatten.

Om det kan visas att det bara är dagvatten kan det ju vara rimligt att hjälpas åt att leda det till bättre ställe, tex kommunens dagvattensystem.

Är det gråvatten måste det kopplas till deras avlopp.
 
  • Gilla
jade_wys38 och 2 till
  • Laddar…
engs
B byggarnolsson skrev:
Detta gäller då alltså även om han teoretiskt gjorde detta innan vi byggde vårt hus?
Det är väl tvärtom, grannen har aldrig fått skicka sitt dagvatten utanför tomten, oavsett vem som äger tomten bredvid eller om den stått oanvänd. Om de inte har särskilt avtal om detta.

Sen finns väl risken att om de bygger om och tar hand om det i stenkista eller motsvarande, att det letar sig ner till dig ändå till slut pga topografin.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Släppa ut gråvatten sådär kan bli redigt dyrt för grannen om han får kommunen på sig. Dokumentera och be grannen din åtgärda ögona böj annars kontaktar du kommunen, så blir det nog fart på dem. :)
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om det kan visas att det bara är dagvatten kan det ju vara rimligt att hjälpas åt att leda det till bättre ställe, tex kommunens dagvattensystem.
Ja, detta är utanför kommunens nät – så i deras fall blir det nog en stenkista och se om det finns något ledigt dike i närheten.

raubtier raubtier skrev:
Släppa ut gråvatten sådär kan bli redigt dyrt för grannen om han får kommunen på sig. Dokumentera och be grannen din åtgärda ögona böj annars kontaktar du kommunen, så blir det nog fart på dem. :)
Hehe, ja – nu är ju ett av målen att inte få fiender för livet – så lite snyggare än så kanske jag lägger fram det =D
 
  • Gilla
ErikLtz och 12 till
  • Laddar…
B byggarnolsson skrev:
Hehe, ja – nu är ju ett av målen att inte få fiender för livet – så lite snyggare än så kanske jag lägger fram det =D
Det tycker jag du gör helt rätt i. Ville bara poängtera att du har lagen på din sida här, så det är egentligen en icke-fråga, han får göra om och göra rätt. :)
 
  • Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.