En granne till oss har ett icke fungerande avlopp, de bor inte direkt granne med oss utan vi har en granne mellan (som lider mer av detta en oss)

Låt oss kalla grannen med det icke fungerande avloppet för granne A och grannen jämte oss för granne B och vi får heta C

Året är 2007

När B sitter på sin uteplats känns avloppslukt från A:s 'infiltration'

Detta kan även C (vi) känna vid vissa vindförhållanden

När B påpekar detta för A påstår A att "Ett sådan nytt avlopp (1990) inte kan vara felaktikgt, det är dessutom godkänt"

B gör då en egen utredning på sitt egna avlopp som är ett reningsverk och det konstateras av de som servar reningsverket årligen att anläggningen är fullt fungerande m.a.o. det är inte där det luktar.

B ringer då till kommunens Miljö och Hälsa och påpekar missförhållandena och att han misstänker att lukten kommer från A:s avlopp

Miljö och Hälsa säger till B att A år 2000 har blivit ålagd att åtgärda sitt avlopp, men tydligen inget gjort och att "det var konstigt?"

B säger då att han vill att Miljö och Hälsa återkommer om vad som görs det gör de ju givetvis inte så B ringer 2v. senare och frågar om hur det går i ärendet, Miljö och Hälsa svarar typ " Man måste ju ge dem lite tid sånt här är inte billigt osv...."

Då ringer även jag (C) och klagar på lukten och Miljö och Hälsa svarar "Vi jobbar på det"

Sedan ringer Miljö och Hälsa upp A och säger att grannarna B & C har klagat på ert avlopp, detta vet vi eftersom A blir vansinnig på B och skäller ut honom för att han "skvallrat" till Miljö och Hälsa om detta.

MAn kan ju undra hur Miljö och Hälsa kan använda oss grannar som förevändning att överhuvudtaget driva ärendet?

******************************************************

Min juridiska fråga är>

Hur skall jag få kommunen att överhuvudtaget agera? Tänkte inkomma med ett skriftligt krav som Miljö och Hälsa inte kan strunta i, vill ha hjälp med utformningen av detta

Jag vill ha in en tid i detta krav som de inte kan komma runt, jag vill att de rent juridiskt skall bli tvugna att svara på vad de gör åt saken,m.a.o. jag vill att de sätter press på A

Några förslag?

P.S Man kan ju tro att vi vill jävlas med A men Vi (C) har ett precis nytt avlopp som är godkänt och klart, vår borrade dricksvattenbrunn skulle kunna rent teoretiskt kunna få ta del av detta avloppsvatten då denna brunn befinner sig lägre än deras infiltration, även om deras avrinning är åt ett annat håll, och det är inte trevligt med avloppslukt varenda sommar! därav anledningen D.S
 
Besväras inte "A" av lukten från sitt eget avlopp?

Kommunens agerande är lite ovanligt. Annars brukar kommuner älska att utfärda förelägganden om att åtgärda avlopp.
 
Ta reda på någon kommunpolitiker som sitter i den nämnd som ansvarar för miljö- och hälsoskyddsfrågor och påtala problemet. Om tjänstemannen på Miljö och Hälsa blir uppvaktad både från er OCH politikern som bestämmer, brukar det hända saker...
 
Hemmakatten
Ett brev ställt till Miljö- och hälsoskyddsnämnden kan inte ignoreras. Innehållet behöver inte vara så märkvärdigt. Skriv det du berättat för oss här. Jag tycker att det är oerhört märkligt att tjänstemännen inte agerat sedan år 2000. Detta måste vara nästintill tjänstefel. Att ni har rätt att kräva åtgärder är självklart,

Utsläpp av kväve och fosfor innebär en övergödning av hav och sjöar och är en av de priorietarede områden hos myndigheter och stat/kommuner. Att inte åtgärda en avloppsanläggning trots föreläggande är ett brott mot Miljöbalken och det är mycket märkligt att inget gjorts från kommunens sida.

I ditt brev tror jag inte att du har någon juridisk rätt att kräva att avloppet åtgärdas inom viss tid, men visst kan det vara ett påtryckningsmedel. Kommunal verksamhet och hur ärenden handläggs, eller inte handläggs, kan anmälas till JO, vilket du kan påpeka. Tillsynsmyndighet (över kommunen) är antingen Naturvårdsverket eller Länsstyrelsen (du får kolla). Det kan du också påtala att du tänker ta ärendet dit om inget händer.

Jag har så svårt att förstå människor som med flit och mycket medvetet släpper ut skit i miljön, medans vi andra sopsorterar och komposterar och försöker använda mer miljövänliga produkter. Helt sanslöst! I vår kommun har det gått så långt att man i ett fritidshusområde är mkt ovilliga till att ge tillstånd för slutna toatankar, som skall tömmas med slambil ett antal gånger per år. Anledningen till oviljan är att det är så många som slangar ur skiten själva till närmaste dike eller gör hål i tanken så att skiten rinner ut (och förorenar både mark o vattenbrunnar). Allt detta bara för att spara in en slamtömningsavgift.

Lycka till! Jag hoppas verkligen att ni får bort denna gamla o farliga avloppsanläggning.
 
Det finns ett regeringsbeslut/direktiv/förordning på att nuvarande lagstiftning ang avlopp skall tillämpas retroaktivt. Däremot så har miljö o hälsa i olika kommuner hanterat detta med mycket olika hastighet. Man börjar med inventering o informationsmöten, ger uppmaning om att åtgärda på viss tid tex 2 år. Sedan kommer föreläggande med hot om vite, och man får ytterligare 1-2 år på sig. Beror mycket på handläggarna.
Där jag bor så började det tillämpas runt 2005, där farsan bor 2 år senare. Har för mig att direktiven kom runt år 2002.
Så ifall lukten beror på att avloppet inte följer nuvarande lagstiftning så är det bara för miljö o hälsa att börja agera enligt bestämmelserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.