Hej,
Jag och en granne beställde storgatsten via en annan granne.
Dessa levererades till en plats i närheten c:a 150-200m från vår tomt,
Vi skulle ha 60kvm och den andre 25kvm.
Jag körde upp våra sten med släpkärra-blev många vändor drygt 2kvm per släp. Jag räknade antal sten/släp och kom fram till att vi hade kört upp c:a 50 kvm.
Grannen tog resten, hävdade sedan att han hade för lite sten och att vi hade mer än 60kvm.
Igår när vi kom upp till huset (sommarboende) så hade börjat lägga sin sten. Upptäckte att det saknade sten på vår tomt och förstod att han tagit sten från vår tomt.
Gick dit och knackade på och frågade hur det gick med stenläggningen och om han la stenen själv. Ja sa han och sen sa han att han hade hämtat 6kvm från oss eftersom han hade för lite sten. Han sa dessutom att han skulle ha 30kvm. Jag sa att jag ju bara hade 50kvm och att så kan du ju inte göra, frun ropade nåt om att han skulle stänga dörren för att det drog.
Så, vad gör man nu...
Förstår inte hur han tänker, måste ju kännas väldigt pinsamt, trodde han inte att jag skulle märka nåt eller?
 
Hur kan du vara säker på att du räknade rätt?
Om du skulle räknat rätt bör du haft 56kvm, alltså inte tillräckligt iaf?
Lägg ut ditt dina stenar du har, räcker det inte är det väldigt lätt att mäta och visa grannen.
 
Körde 65 stenar per släp dvs 2kvm/släp(så ganska lätt att ha koll på.
Och hade alltså tagit 50 kvm innan han tog de 6kvm.
 
Mät faktiska kvm lagd sten, köp mer och fördela kostnaden i förhållande till vad ni beställt. Om nu inte det levererats för lite sten.

Oavsett, det här borde ni kunna reda ut genom att mäta och prata.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Jo, vi hade den diskussionen innan, tycker väl att normalt hyfs ändå är att man kommer och frågar innan man bara tar stenen. Jag har ju dessutom lastat kört upp stenen och lastat av och staplat stenen som han sen bara har plockat från mig.
Han har nog lagt 15-20 kvm och har en bra hög med sten kvar så det var inte så att han börjat hämta sten för att hans sten inte räckte. Han mumlade nåt om att han hade en massa skrotsten. Sen verkar han ju ha fått för sig att han skulle ha 30kvm fast han skulle ha 25.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Svårt att avgöra vem som gjort rätt. Har grannen tagit sten som du redan lagt beslag på är det naturligtvis fel, men har någon av er tagit mer än denne beställt är det också fel – oavsett vem som gjort det. Att på ett forum gissa vem som gjort mest/minst fel är hopplöst. Mät!
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.