B
Men granne bygger ett plank mellan våra tomter.
Ca 3 dm in på sin egen tomt.
Jag får snygga sidan mot mig så jag har inget att klaga på.

Men nu min undran:
Han gräver ner plintar på 50cm som sticker upp knappa 10 cm.
Lite grus och torr betong i botten. Sedan en halvår betong runt nedre delen av plinten. Sen lägger han tillbaka jord och makadamblandning som från början var marken. Han slår på lite vatten i mellan den torra betongen och övre lagret.

Han säger att de kommer stå stadigare och att betongen bränner av det vatten han häller på samt att jorden är fuktig så et blir bra.

Funkar detta?
 
  • Gilla
Albin Liedgren
  • Laddar…
Det brukar fungera jättebra. Din granne har koll.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Angående betongen så fungerar det absolut, men personligen tycker jag det är svårmotiverat då det blir än bättre av "korrekt" blandad betong.
Det som däremot inte lär fungera är nedgrävda plintar 400 mm djupt till ett plank.
(Om nu inte det blir ett väldigt lågt "plank")
 
B
Plintar är 50 cm. Säg 5 cm som tittar upp.
Men de är nedgrävda 10 cm från den L-mur de står vid så det tror jag absolut kommer fungera.

Även på öppen mark räcker 50cm-plintar till plank. Särskilt om nu betong slås runt och bränner vilket det tydligen gör.

Men alltså borde det inte ta lång tid för betongen att bränna under jord
 
Redigerat:
B byron v2 skrev:
Men alltså borde det inte ta lång tid för betongen att bränna under jord
Oavsett hur man gör så måste väl betongen brinna nere i jorden? Längre brinntid är bättre för hållfastheten, så rent tekniskt är det inget problem. Sen kanske inte hållfastheten blir helt optimal ändå med tanke på tillvägagångssättet, men förmodligen tillräckligt bra för att hålla en staketstolpe.

Det finns färdiga produkter som bygger på samma tillvägagångssätt:
https://www.combimix.com/se/produkter/betong/betonggjutning/plintbetong
 
B
Har sett att grannen vattnat på rejält några gånger.
En gång i går kväll, en i morse och en skvätt vid lunch.
Han kanske inte är så dum ändå, haha!
Lite udda möjligen
 
B
Nu har Han gjort färdigt.
Blev 5 stolpar på plint som kompletterades med 2 jordankare och stolpar av någon anledning. 11 meter långt.

Stolparna fästa i odlingarna med grova vagnsbultar.
Stabilt som fan.
Dock rätt fult med liggande plank utan mellanrum. 2m högt.

Tror det blir lite stabilare för han har överdimensionerad. Kanske tyngden gör det att det sätter sig bättre i backen.

Är 11 meter långt och ca 2 meter högt.
7 st 95x95 stolpar.
Sen liggande 28x120, 16 stycken på varandra.
Han hälsar alltså torr betong runt plinten. Sen jord o grus i någon oklar blandning. Vattnade på rejält typ 3 ggr/dag i 3 -4 dagar

Sammanfattningsvis:
Stabilt plank men rätt fult
 
B byron v2 skrev:
Nu har Han gjort färdigt.
Blev 5 stolpar på plint som kompletterades med 2 jordankare och stolpar av någon anledning. 11 meter långt.

Stolparna fästa i odlingarna med grova vagnsbultar.
Stabilt som fan.
Dock rätt fult med liggande plank utan mellanrum. 2m högt.

Tror det blir lite stabilare för han har överdimensionerad. Kanske tyngden gör det att det sätter sig bättre i backen.

Är 11 meter långt och ca 2 meter högt.
7 st 95x95 stolpar.
Sen liggande 28x120, 16 stycken på varandra.
Han hälsar alltså torr betong runt plinten. Sen jord o grus i någon oklar blandning. Vattnade på rejält typ 3 ggr/dag i 3 -4 dagar

Sammanfattningsvis:
Stabilt plank men rätt fult
Det är det vi på fackspråk kallar för polackgjutning.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
B
Vilket av de olika momenten är uppskjutning och vad är fördelen/nackdelen?
 
B
P Prodigys skrev:
Det är det vi på fackspråk kallar för polackgjutning.
Är det helt kass eller bara allmänt slarvigt
 
B byron v2 skrev:
Är det helt kass eller bara allmänt slarvigt
Har gjutit fast 8 meter höga lyktstolpar på det sättet och dom står fortfarande. Men precis som alla andra sätt så kan man göra det ordentligt och slarvigt
 
Slarvigt och slarvigt... Största problemet när man gör saker själv som amatör är att man överarbetar med en faktor 5-10 för att vara säker på att det funkar.
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
Magnus E K
Det tråkiga blir när man i framtiden ska gräva upp och återanvända plintarna.
 
Som skrevs i tråden så finns det något som heter plintbetong och som ska hällas torr i hålet så det kan vara helt OK att göra så.

"Plintbetong är en blandningsfri betong som används till lättare ingjutningar såsom stolpar till staket, brevlådor, torkvindor och liknande. För ingjutning av staketstolpar, torkvindor, brevlådor eller liknande. Plintbetongen får ej användas i gjutrör eller formar. Skall ej blandas. Får ej användas i statiskt bärande konstruktioner.

Applicering
Sätt ner föremålet som ska gjutas in i hålet. Häll på torrpulvret runt om och fixera föremålet genom att stampa försiktigt runt om det. Häll på avsedd vattenmängd på torrpulvret i sådan takt att det hinner sugas upp. Beroende på temperatur, börjar bruket att härda efter 2–15 min."


https://www.bauhaus.se/plintbetong-20kg
 
B
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det tråkiga blir när man i framtiden ska gräva upp och återanvända plintarna.
Vinkelslip till metallstagen, ev slägga och två slag på plinten så spricker toppen. Sen kan man så gräs.

Att återanvända plintar för några 100kr gör man väl inte.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.