Hej jag är ny här och har ett stort bekymmer.
Det är så att vi bor i parhus och har garagen i mellen husen. Grannen upptäckte för en tid sen att han hade massa vatten under huset ( torpargrund) och måste dränera om sitt. Mitt däremot är snustort. men eftersom garagen sitter ihop med hans hus måste han gärva upp mitt garage golv och min uppfart. Hur kul är den då. Så min fråga är vad gör man . man vill ju inte bli ovän med grannen men å andra sidan vill man ju inte att det ska se förjävligt ut på uppfaten och garaget. om han nu bara fyller igen den metern han behövde gräva upp.
 
Måste?...nja det är nog tveksamt....frågan är väl om grannen är beredd på kostnaden för det....ett kontrakt med krav på total återställning och med högt skadestånd om det inte är ok är det minsta jag skulle kräva.....
 
Nu kan jag inte så mkt om dränering och har inte den blekaste aning om det går att lösa på annat sätt än att gräva i ditt garage! Men om man utgår från att grannen faktiskt måste gräva för att komma tillrätta med problemet så tycker jag att man ska vara tillmötesgående trots strulet det innebär! Och ett korrekt skrivet avtal där det framgår att allt ska återställas, samt att det måste göras av ett erfaret företag o.s.v.

Tänk omvänt, att det var du som hade fukt under ditt hus och att du ville åtgärda detta för att dina barn inte skulle drabbas av mögelallergier o.s.v. Vad hade du tänkt om grannen då om han satt sig på tvären?

Erbjud dig att hjälpa honom en dag med grävandet och/eller ställ fram ett sexpack med kall öl när han gräver så har du en granne som kommer att ställa upp för dig i framtiden! För nästa gång är det kanske du som måste åtgärda ngt som kräver att du behöver åtkomst till en del av hans tomt under en kort period...? ;)
 
Ja absolut frågan är om det är för mycket att begära att han står för hela kostnaden på uppfarten och garaget alltså lägga ny asfalt på den totala ytan och inte bara där dom har grävt. Det kommer se helt konstigt ut med en del ny asfalt och resten gammal. Jag tror ju för sig att hela skiten kommer att spricka när grävaren kör upp på uppfarten med tanke på att asfalten som ligger där är ca 5cm tjock och står på blålera. Tack för svaret.
 
Jag vill absolut inte göra mig ovän eller sätta mig på tvären hos grannen men med tanke på en framtida försäljning av huset tycker iallafall jag att ett första intryck är otroligt viktigt.
 
Gräva i ditt garage? det ligger väl för 100gubbar ingen dränering i ditt garage. Dräneringen löper väl runt hela huskroppen bostad + garage + bostad + garage +...................... Det bör däremot finnas spolbrunnar på ett eller flera ställen runt hela fastigheten alltså bostad + garage + ..........då gräver därifrån och runt till nästa om det skall bli riktigt bra, eller så skarvar man från sin tomtgräns
 
Självklart så ska återställningen ske på hela uppfarten, och invändigt i garaget!

Frågan är ju även hur det ser ut i garaget nu; Om ditt golv är i bedrövligt skick nu och du får ett splitter nytt fint golv efter hans grävande så är det klart att det kan uppstå en diskussion om huruvida grannen ska bekosta hela alltet då du tjänar på att en sprillans ny uppfart och ett "nyrenoverat" golv eftersom att värdet på huset stiger!
Där får man kanske vara beredd på en kompromiss... D.v.s. att du får skjuta till en slant så att grannen inte helt själv behöver står för värdeökningen på ditt hus. Men rent juridiskt så tror jag inte att grannen kan kräva att du skjuter till några pengar!

Du har inget på din tomt som du behöver ha grävt till? Passa på att be grannen att gräva upp "den där stubben" eller liknande när han ändå har en minigrävare hos sig. Då blir det ett gemensamt projekt och han hjälper dig som tack för att han får stöka till det några veckor på din infart!
 
Kingvic skrev:
Ja absolut frågan är om det är för mycket att begära att han står för hela kostnaden på uppfarten och garaget alltså lägga ny asfalt på den totala ytan och inte bara där dom har grävt. Det kommer se helt konstigt ut med en del ny asfalt och resten gammal.
Jag tror inte du kan kräva ny asfalt där han inte gräver, bara på den delen han förstör.
 
Det känns bara som om han nu lägger ny asfalt där så kommer ner se ut som ett lapptäcke. Jag vet inte vad jag ska göra men tack för alla svar får ta och prata med han och försöka reda upp det. Återkommer med resultat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.