Hej.
Vi bor i ett radhusområde och i höstas sade vår granne att de skulle skaffa en luft-luftvärmepump som de skulle ställa på sin altan. Husen ligger inte i linje utan 2 meter omlott eller hur man ska säga (sick-sack liksom), så att vår sovrumsvägg vätter mot deras altan.

Vi sade till dem att de inte skulle montera den på väggen då det blir stomljud och att vi då skulle störas. Nu har de istället ställt den på altangolvet (som är fastmonterat i vår vägg) ca 20 cm ifrån väggen, vilket är ca 1,5 meter ifrån vår säng. Det som nu blir är att det blir stomljud + att fläktljudet hörs genom väggen, vilket är mycket irriterande.

Vi framförde redan efter deras installation att vi blev störda och deras reaktion var väldigt svalt milt sagt men de skulle stänga av den kl 22 på kvällarna. Nu har det varit sisådär med det sistnämnda så nu måste vi klaga på dem igen. :mad:

Finns det några regler att luta sig mot när det gäller sånt här? Får man placera maskiner som låter hur nära grannar man vill?
 
Det är nog precis som sak som frågorna "Får man festa och stoja när man vill?" "Får man borra, spika och bygga när man vill?" "Får man ha högljutt sexliv?". Det finns oftast inga klara lagar att stödja sig på, däremot kan det finnas regler (som t.ex. i en bostadsrättsförening). Men det vanligaste är bara att "man ska visa hänsyn", vilket människor tyvärr alltid tolkar olika. Några kan tycka att ni borde flytta ut på landet om ni vill bo ostört, andra kan tycka att den som vill föra oväsen får flytta ut på landet där man inte stör någon.

Det enda jag sett vid installationer av värmepumpar är att man just ska "visa hänsyn" till grannar när det gäller placering av utedelen. Och det kan man ju säga att grannarna gjort eftersom de lyssnade på er och inte satte den direkt på väggen. Att flytta en L/L värmepump igen kostar ju (enligt uppgifter jag fått) ca 6-7000 kr, så jag kan iofs förstå om de inte är så pigga på det.

Edit: Här är en länk där du kan se hur vissa kommuner i Stockholmstrakten resonerar, jag vet inte om du bor i någon av dessa, men kolla annars med din kommuns miljökontor vad som gäller där.
 
Redigerat:
C
Mm, men man kan ju som granne visa lite hänsyn också, för att stävja grannsämjan liksom. Sen kan man ju fundera över om det inte är "din" vägg han har monterat värmepumpen mot, och det tycker jag defenitivt inte är okej när ni uttryckligen har bett honom att inte göra det.
 
Fast vissa som flyttar ut på landet kräver att bönderna som redan bor där ska sluta med sin störande verksamhet. :D

I vilket fall, det finns gränser för hur mycket buller man får skapa hos grannar.
Kontakta kommunens miljöförvaltning och fråga vilka gränser som gäller och hur det testas.
 
Tack för svaren.
Jag antar att vi får bli några "pain-in-the-butts" och klaga ännu mer trots att grannsämjan (det lilla som nu finns kvar) går om intet. Vi ska bjuda in dem så de får höra själva. Det blir värre när/om minusgraderna kommer.

Visst får man tåla lite ljud men från att gå från ett ha haft ett tyst sovrum till något som påminner om en lastbil på tomgång när man ska sova (eller göra nåt annat) gör att man blir lätt irriterad.

Ska kolla med kommunen dock.

(Sen är det lite kul att de inte placerat pumpen på en ställning en bit upp utan direkt på altangolvet, vilket kommer innebära att den kommer att paja när snön och minusgraderna kommer. d^_^b)
 
Redigerat:
Under vissa förutsättningar är möjligen miljöbalken tillämplig. Närmare bestämt 9 kap. Buller kan räknas som miljöfarlig verksamhet enl 9 kap § 1 st. 3.
Men då ska det medicinskt eller hygieniskt kunna påverka människors hälsa och vara "icke tillfällig" och "icke ringa".

Det kan även finnas andra lagar eller kommunala bestämmelser som är tillämpliga. Som sagt, kontakta kommunens stadsbyggnadskontor och miljö/hälsokontor.
 
Kolla med komunen. Om jag inte minns helt fel så måste anmälan göras till komunen även för luftvärme pumpar. Inte många som vet de men de är väl bland annat för att undvika situationer som denna.
Lycka till/Jörgen
 
Stå på dig, fortsätt klaga. Prata med kommunen vad som gäller. Anmäl om han inte plockar bort den. Det är inte ens ok även om han stänger av den klockan 10 på kvällen.

Hjälper inte det kan den ju plötsligt gå sönder.

Jag fattar inte denna hysterin med luftvärmepumpar, hur kan folk bli så snåla så att de förstör sin och andras närmiljö.
 
  • Gilla
Nilla Gyllström
  • Laddar…
stedevil skrev:
Fast vissa som flyttar ut på landet kräver att bönderna som redan bor där ska sluta med sin störande verksamhet. :D
Så sant så sant!
 
Igår kl 22.30 knackade vi på hos grannen och sade till dem eftersom de inte stängt av den kl 22 som var överenskommet. Som tur var följde frugan med, då hon med tydlig och överraskande skarp tunga meddelade att situationen nu var ohållbar då de 4 dagar av 7 inte stängt av den i tid.

Grannen såg lagom spak ut och sade att de nog måste flytta maskinen ändå.. Själv blev jag stolt över att ha en hustru som tydligen kan vara riktigt rivig vid behov d^_^b men det tog ett tag att somna innan adrenalinet lagt sig..

Förhoppningsvis behöver vi inte kontakta kommunen i ärendet.
 
  • Gilla
realdrphil
  • Laddar…
Vad ska man med uppvärmning till om man måste ha den avstängd på natten då det är som kallas?
Det är klart grannen kommer att flytta den.
Tyvärr så kostar flytten mer än värmepumpen :(
 
Det kan faktiskt räcka med att få upp värmepumpen på ett markstativ och montera riktiga dämpare för att stomljudet skall försvinna.

Jag har min värmepump väggmonterad på en sovrumsvägg. Jag bytte dämparna som sitter orginal (lika hårda som hockeypuckar...) till dessa http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=33&products_id=72. Det blev en otrolig skillnad. Trots väggmonterad pump hörs knappt pumpen. Kan vara värt att prova för grannsämjans skull... även om det är rätt (väldigt) idiotiskt att montera pumpen mot grannens vägg.
 
Det finns decibelnivåer som Naturvårdsverket lagstiftat och som Miljö&Hälsa stödjer sig på. Dessa nivåer skiljer sig för olika tider på dygnet och mellan 22.00-07.00 blir de som strängast. Då får man inte överskrida 42 db (eller om det var 40db) vid tomtgränsen. Det gör man alldeles säkert i detta fall när det bara är någon meter ifrån. Den tabell du skall kolla på avser "industribuller" eftersom en värmepump jämföres med dylikt.

1. Försök lös det med grannen.
2. Om det ej lyckas, kan du alltid kontakta miljö&hälsa som i sin tur kontaktar grannen. De kan också begära att grannen gör en profesionell ljudmätning som inkluderar vibrationerna. Om ljudmätningen skulle överskrida gränserna så kan miljö&hälsa begära att dessa skall upphöra mot vite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.